Noutati / Publicatii

 

Clarificari decisive privind impozitarea cladirilor: Cine scapa de corvoada depunerii documentelor

Dificultatile intampinate de proprietarii persoane fizice care detin cladiri mixte – utilizate atat in scop rezidential (de locuit), cat si nerezidential (sediu pentru societate comerciala sau PFA) – si-au gasit rezolvarea in proiectul de modificare a normelor Codului fiscal.

Cladirile mixte detinute de persoane fizice sunt de doua tipuri:

 

Criteriul decontarii utilitatilor

Al doilea caz este cel pentru care proiectul aduce clarificari.

Pentru aceste cladiri, incadrarea in categoria rezidential sau nerezidential se face in functie de persoana care deconteaza cheltuielile cu utilitatile, indiferent, subliniem, indiferent daca in cladire se desfasoara sau nu activitate economica. Astfel, cladirea se incadreaza in categoria:

Ce inseamna cheltuieli cu utilitatile?

Proiectul precizeaza ca prin cheltuielile cu utilitatile se intelege: cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrica, gaze naturale, termoficare, apa, canalizare.

Foarte important este ca proiectul precizeaza ca si in cazul in care la sediu se desfasoara activitate economica, dar nu se deduc utilitatile, impozitul este ca pentru cladiri rezidentiale.

Clarificarea este necesara pentru ca in textul Codului fiscal nu se prevede acest lucru. Din aceasta cauza, directiile de taxe locale solicita (si in acest moment, pentru ca normele modificate nu au fost inca publicate) ca persoana sa dovedeasca cu documente ca nu desfasoara activitate pentru a incadra cladirea in categoria rezidential (certificat constatator de mentiuni de la Registrul comertului, punct de lucru inregistrat etc).

Din acest punct de vedere, este, de asemenea, foarte important ca proiectul de norme prevede ca nu se mai cer documente daca persoana fizica declara pe propria raspundere ca persoana juridica/PFA nu deduce cheltuielile cu utilitatile.

De retinut: Daca deduceti cheltuielile cu utilitatile, cladirea se incadreaza la nerezidential si trebuie sa aveti un raport de evaluare.

Cum se declara?

Proiectul arata ca pentru toate cladirile mixte (indiferent daca se desfasoara sau nu activitate economica, se deduc sau nu utilitatile), proprietarul persoana fizica este, totusi, obligat sa completeze declaratia care se depune la directiile de taxe locale pana pe 31 martie (conform ordinului comun al ministrului finantelor publice si al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice nr. 4087/2069/2015).

Aceste persoane completeaza informatiile de la sectiunea IV (necesare stabilirii taxei pe cladiri rezidentiale) si nu completeaza informatiile de la  Sectiunea V – VII (necesare stabilirii taxei pe cladiri nerezidentiale, respectiv pentru cladire mixa unde suprafetele nu pot fi delimitate).

Ce documente sunt necesare?

Proiectul prevede ca pentru cladirea mixta declaratia nu trebuie insotita de raport de evaluare, proces verbal de receptie ori act de dobandire daca:

 

Declaratia trebuie sa fie insotita doar de declaratia pe proprie raspundere a proprietarului sau a persoanei  imputernicite, dupa caz, prin care se atesta faptul ca nici una din cheltuielile cu utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica.

Ce depun persoanele care detin cladiri nerezidentiale sau mixte unde spatiile pot fi/sunt delimitate distict?

Acestea trebuie sa depuna urmatoarele documente:

Atentie, persoanele care nu depun aceste documente vor datora cota de impozit de 2% aplicata la valoarea impozabila, calculata conform Codului fiscal, pentru cladiri rezidentiale.

Foarte important:

Cladirile pentru care exista prevazuta  in contractele de sediu ( de inchiriere/comodat etc) o suprafata afectata activitatii se incadreaza in categoria mixta si, daca sediul este declarat cu activitate economica, chiar daca acolo nu se desfasoara in mod efectiv o activitate, trebuie efectuat un raport de evaluare pentru toata cladirea. Cota de impozit se calculeaza separat pentru suprafata rezidentiala, respectiv pentru cea nerezindentiala (conform pro rata pe baza valorii stabilite in raportul de evaluare).

Proiectul nu a fost, inca, publicat in Monitorul Oficial, iar recomandarea noastra este sa asteptati ca actul normativ sa intre in vigoare pentru a depune declaratia la directiile de taxe locale.