Datoriile si creantele mai vechi de 30 de zile trebuie raportate, de acum online, in caz contrar existand riscul unor amenzi de pana la 5.000 lei. Obligatia nu este complet noua, in acest moment, situatiile fiind raportate pe format de hartie, insa multe societati fie nu au avut la cunostinta existenta ei, fie au ignorat-o.
Recent, guvernul a actualizat aceste obligatii prin OG 22/2016 pentru modificarea OUG 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata.
Cine are obligatia raportarii?
Persoanele juridice, indiferent de forma de organizare si de tipul de proprietate, trebuie sa organizeze evidenta obligatiilor de plata si evidenta creantelor, pe termene scadente, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor.
Ce informatii trebuie raportate?
Persoanele juridice au obligatia de a intocmi situatia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenta, daca scadenta este clar specificata, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoana juridica romana.
Situatia trebuie sa cuprinda in cazul debitorului:
In cazul creditorului:
Ce noutati apar?
In prezent, situatiile se depun pe hartie la Institutul de Management si Informatica (IMI) din cadrul Ministerului Economiei, in vederea includerii in procedura de compensare a datoriilor neplatite la termenele scadente. Totodata sunt utilizate ordine de compensare, formulare tipizate cu regim special, si fiecare societate achita un tarif unic de 50 lei, inclusiv TVA, pentru serviciile de gestionare si arhivare a circuitului de compensare.
Conform OG22/2016, situatiile urmeaza sa fie depuse electronic si trebuie sa fie actualizate in decurs de o zi lucratoare de la momentul oricarei modificari survenite.
Raportarile se efectueaza, acum, pentru sume mai mari de 10.000 lei. Conform notei de fundamentare a OG22/2016, pragul va fi stabilit prin norme, dar se precizeaza ca va fi aplicat, ca si pana acum, pentru datorii mai mari de 10.000 lei si mai vechi de 30 de zile.
Prin urmare, OG 22/2016 introduce in cadrul legislativ modificari atat in concordanta cu evolutia tehnologica (transmitere si stocare online), cat si cu schimbarile legislative. Astfel, se actualizeaza prevederile in acord cu Legea nr. 70/2015 privind plafonarea platilor in numerar, precum si cu modificarile legislative privind regimul facturilor, renuntandu-se la transmiterea pe hartie.
Care e scopul mecanismului?
Se intentioneaza compensarea online a datoriilor intr-un circuit la care participa mai multe societati pentru evitarea acumularii de arierate in economie.
Societatile ar urma sa emita ordinele de compensare pe baza procesului verbal al sedintei de compensare ce va fi disponibil in format electronic in cadrul aplicatiei online.
Compensarea ar urma sa poata fi folosita de orice societate, in orice moment si din orice locatie, in cateva minute.
Ce contraventii exista?
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se efectueaza de catre Ministerul de Finante.