Dosarul preturilor de transfer trebuie sa fie prezentat, din 2017, de anumite companii – asa cum vom detalia in continuare – pana la termenul pentru depunerea declaratiei de impozit pe profit, respectiv 25 martie (sau termenul stabilit pentru societatile care aplica un an fiscal diferit de anul calendaristic). Avand in vedere complexitatea intocmirii acestuia, contribuabilii vizati trebuie sa isi faca o planificare riguroasa a proiectului astfel incat sa fie evitate problemele de incadrare in termenele legale.
Intocmirea si prezentarea dosarului se va face conform Ordinului 442/2016. Atragem atentia asupra faptului ca interpretarea organelor fiscale este ca, in cadrul controlului, daca se solicita un dosar pentru ultimii 3 ani, companiile sa actualizeze dosarul conform structurii ordinului 442 pentru toata perioada analizata. Din punctul nostru de vedere, abordarea este o fortare a legislatiei, fiind, practic, o aplicare retroactiva a ordinului. Pentru companiile verificate, efortul este semnificativ si cerintele sunt greu de respectat in perioada acordata de organele fiscale, de regula de 30-60 de zile. Exista informatii conform carora este in discutie modificarea Ordinului 442, inclusiv referitor la aceasta aplicare retroactiva a prevederilor ordinului.
Obligatii noi din 2017 care trebuie pregatite chiar din acest an
Astfel, din 2017, trebuie sa aiba pregatit dosarul pentru tranzactiile efectuate in 2016, pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de profit, marii contribuabili care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu urmatoarele praguri de semnificatie:
Obligatia le revine si celorlalti contribuabili, la solicitarea organului de inspectie fiscala, in cadrul unei inspectii fiscale, astfel:
Observam ca toti contribaubilii carora li se solicita dosarul preturilor de transfer ar putea fi obligati sa actualizeze dosarul pentru toata perioada din urma vizata de ANAF.
Au obligatia documentarii respectarii principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare, contribuabilii/platitorii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate sub oricare din pragurile de semnificatie mentionate in ordin.
Romania se misca in trendul international
Reamintim ca preturile de transfer sunt una dintre principalele tinte ale autoritatilor fiscale din intreaga lume. In fiscalitatea internationala are loc o schimbare de paradigma care, treptat, va influenta nu doar relatia cu autoritatile, ci insusi modelul de business al companiilor. Atat OCDE, cat si Comisia Europeana iau masuri astfel incat impozitele sa fie platite in statele in care sunt realizate profiturile. Practic, intentia este ca grupurile de companii sa recurga cat mai putin la mutarea profiturilor in scopuri fiscale catre jurisdictii unde activitatea este scazuta sau inexistenta, in schimb impozitele sunt mici sau zero.
In acest context, Romania a facut in ultima vreme mai multi pasi in directia schimbarii legislatiei nationale. Rezultatele se vor vedea mai clar in 2017 si in anii urmatori pe masura ce si la nivel european vor fi implementate reformele referitoare la societatile controlate, erodarea bazei de impunere si transferul profiturilor, combaterea evitarii taxelor sau implementarea bazei comune consolidate de impozitare a profiturilor. La inceputul lunii noiembrie, Minsiterul de Finante a publicat un proiect de lege privind aderarea Romaniei ca membru al Planului BEPS (Base Erosion and Profit Shifting).
Pana la implementarea noilor prevederi in legislatia nationala, exista deja acte normative de mare impact in zona preturilor de transfer in 2017, asa cum am aratat, (Ordinul 442/2016).
Sunt asteptate alte schimbari de mare impact
In perspectiva, trebuie sa retineti ca anii urmatori vor aduce alte schimbari de impact pentru marile grupuri de companii. Odata ce va adera la Planul BEPS, Romania:
Totodata, la nivel european sunt in pregatire, urmand sa se aplice in urmatorii ani:
Directiva Anti Tax Avoidance (ATAD) care reglementeaza: deductibilitatea dobanzilor, impozitarea la iesire a transferului de active, norma generala anti-abuz, calcularea veniturilor societatii straine controlate, tratamentul neunitar al elementelor hibride.
Romania are termen pana la 31 decembrie 2018 sa introduca prevederile ATAD in legislatia nationala. Remarcam, insa, ca unele se aplica deja, cum ar fi deductibilitatea dobanzilor si norma genarala anti-abuz (art 11 din cod fiscal).
Pachetul referitor la baza impozabila consolidata comuna a societatilor (CCCTB)
Va fi obligatorie pentru marile grupuri de companii din UE, va introduce reguli unice pentru calcularea bazei impozabile in UE pentru impozitul pe profit, in locul celor 28 de sisteme aplicate in fiecare stat membru si ar urma sa fie implementata in doua etape: baza comuna impozabila, ulterior consolidarea acesteia.
Country by County Reporting (CCR)
Grupurile de companii trebuie sa transmita raportari detaliate privind activitatea in fiecare stat in care are filiale, subsidiare etc.
Fiscalitatea se va transforma in anii urmatorii cu impact asupra modelului de business. Companiile care se vor informa si pregati din timp vor depasi mai usor inertia specifica organizatiilor de mari dimensiuni, vor traversa mai lin aceste etape si vor avea timpul si instrumentele pentru a se adapta noii paradigme in care a intrat si Romania. Asadar, fiti pregatiti!