Noutati / Publicatii

 

Care sunt criteriile ce trebuie indeplinite pentru ca o societate sa obtina inregistrarea in scopuri de TVA

ANAF a stabilit criteriile pentru determinarea riscului fiscal pentru inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor comerciale, in contextul in care justificarea intentiei si capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice nu se mai regaseste printre conditiile in functie de care ar trebui sa se faca aceasta inregistrare. Pe scurt, organul fiscal refuza sau anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA companiilor care sunt incadrate in categoria celor cu risc fiscal ridicat.

Criteriile in functie de care ANAF determina riscul fiscal sunt incluse in Ordinul nr. 2856/2017, in vigoare din 3 octombrie 2017.

Practic, aparitia actului normativ a venit in contextul in care, de la 1 octombrie 2017, au intrat in vigoare prevederile Legii nr. 177/2017 referitoare la procedura de inregistrare in scopuri de TVA. Printre altele, prin documentul citat a fost eliminata, din Codul fiscal, aprecierea intentiei si capacitatii unei firme de a desfasura activitate economica.

In schimb, s-a stabilit ca organul fiscal sa refuze solicitarea inregistrarii in scopuri de TVA acelor persoane care prezinta risc fiscal ridicat.

Aceasta schimbare este mai mult de forma decat de fond, deoarece, comparativ cu procedura anterioara, remarcam ca au fost pastrate mai multe criterii, printre care:

In plus, in evaluarea ANAF conteaza acum si daca asociatii si/sau administratorii au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventionala, nu doar de natura penala si daca acestia sunt asociati/administratori/titulari/membri la entitati care inregistreaza datorii restante la buget mai mari de 50.000 lei la data depunerii cererii de inregistrare in scop de TVA ori daca au fost asociati/administratori/titular/membri la alte enititati in ultimii 5 ani si care, la data iesirii lor din aceste entitati, inregistrau datorii neachitate la buget mai mari de 50.000 lei, chiar daca aceste datorii au fost achitate ulterior.

De asemenea, fiscul va tine cont daca cel putin una dintre persoanele mentionate a fost implicata anterior intr-o firma la care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA, in ultimii 5 ani fiscali incheiati ori carora li s-a respins cererea de inregistrare in scopuri de TVA conform criteriilor aflate in vigoare in perioada 1 februarie 2015 – 30 septembrie 2017, fara ca acest lucru sa fie remediat in prezent.

Alte criterii in funcție de care se va face analiza riscului fiscal vor tine cont de serviciile contabile, in contextul in care firma analizata ar putea sa nu aiba desemnata o persoana care sa conduca compartimentul de contabilitate sau nu are un contract de prestari servicii cu o societate ori cu o persoana membra CECCAR.

In plus, se va tine cont de rezidenta fiscala a administratorului, fiind depunctate societatile cu administratori care nu sunt rezidenti fiscal in Romania si care au un capital social sub 45.000 lei, veniturile inregistrate de administratori, fiind analizat daca acestia au avut venituri in ultimele 12 luni anterioare depunerii cererii ori daca veniturile realizate sunt preponderent din salarii, din munca necalificata, existenta contului bancar deschis pe societate, fiind depunctate societatile care au persoane imputernicite pentru efectuarea operatiunilor bancare, altele decat asociatii, administratorii ori salariatii.

Nu in ultimul rand, in ceea ce priveste salariatii, se va avea in vedere daca societatea are cel putin un salariat, la aceasta analiza nefiind luate in considerare contractele individuale de munca incheiate pentru functia de contabil sef ori de director economic.

Daca pana acum am vorbit de criteriile in functie de care se acorda initial codul de TVA, acum vom avea in vedere si criteriile in functie de care se aproba reinregistrarea in scopuri de TVA a societatilor carora li s-a anulat condul de TVA ca urmare a faptului ca au fost considerate ca fiind cu risc fiscal ridicat, aceste criterii fiind valabile si pentru determinarea periodica a riscului fiscal al societatilor carora li se poate anula codul de TVA din oficiu, la initiativa organului fiscal.

Potrivit Ordinului ANAF nr. 2856/2017, in evaluarea riscului fiscal se va tine cont daca sediul este utilizat in cadrul unui contract  de asistenta juridica, fiind stabilit la avocet ori in baza unui contract de comodat pe o perioada mai mica sau egala cu un an si persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundare.

Legat de salariati, organul fiscal va avea in vedere daca media numarului de angajati este mai mica de un salariat, si in acest caz fiind excluse persoanele care au functia de contabil sef ori de director economic. La fel ca in cazul acordarii initiale a codului de TVA, inspectorii fiscului vor analiza daca societatea a desemnat sau nu intern o persoana care sa conduca compartimentul de contabilitate ori daca are contract incheiat cu un prestator de servicii, membru CECCAR.

Si pentru aceste societati ANAF va tine cont daca cel putin unul dintre administratorii firmei analizate este cetatean strain care nu detine rezidenta fiscala in Romania si capitalul social al persoanei impozabile este sub 45.000 de lei.

Totodata, firmele care vor vrea sa isi recapete codul de TVA vor trebui sa nu prezinte eventuale neconcordante intre informatiile inscrise in declaratiile fiscale, informative sau recapitulative.

Pentru fiecare dintre criteriile mentionate in Ordinul 2856/2017, societatile vor primi puncte negative. Punctajul final care determina nivelul riscului fiscal se calculeaza prin insumarea punctajelor aferente fiecarui criteriu de risc la care se adauga 100 de puncte. Noul Ordin nu mentioneaza modalitatile de acordare a punctajului, insa se precizeaza ca obtinerea unui punctaj mai mic de 51 de puncte conduce la stabilirea unui risc fiscal ridicat, ceea ce inseamna respingerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA. Totusi, inainte de a se respinge cererea de inregistrare, contribuabilul va avea posibiliatea sa isi exprime punctul de vedere.

Noua procedura se aplica pentru solicitarile depuse incepand cu luna octombrie 2017. Pentru solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA pentru care procedura de evaluare a intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice in sfera TVA nu a fost finalizata pana la data intrarii in vigoare a Ordinului, raman aplicabile prevederile in vigoare la data depunerii solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA.