Noutati / Publicatii

 

Noutati la munca zilierilor: Domenii de activitate in care pot fi (re)folositi, introducerea platii CAS pentru acestia si a Registrului electronic de evidenta

Lista domeniilor de activitate in care pot fi angajati zilierii a fost extinsa recent, prin ordonanta de urgenta, dupa cateva luni in care acestia nu au putut activa decat in cateva domenii. Totodata, angajatorii vor trebui sa achite, incepand cu veniturile aferente lunii mai, contributia la pensii (CAS) pentru zilieri, acestia din urma avand si posibilitatea de a se asigura la sanatate, prin optiune. Nu in ultimul rand, pana in decembrie 2019 va fi infiintat un registru electronic al zilierilor, care il va inlocui pe cel in format fizic, utilizat in prezent.

Dupa ce, la final de 2018, numarul domeniilor de activitate in care pot fi folositi zilierii a fost semnificativ redus, Guvernul a revenit si a extins aceasta lista, odata cu publicarea Ordonantei de urgenta nr. 26/2019 din 19 aprilie 2019.

Astfel, chiar daca numarul domeniilor nu este la fel de mare ca pana la sfarsitul anului trecut, folosirea zilierilor este din nou posibila acum in domenii precum publicitate, restaurante, cazare sau alimentatie publica, in conditiile in care, in primele luni ale lui 2019, munca sezoniera a putut fi desfasurata numai in domeniile agricultura, vanatoare si servicii anexe, silvicultura (exceptand exploatarile forestiere), pescuit si acvacultura.

Acum insa, odata cu noile reglementari, lista a fost completata cu:

De altfel, reducerea domeniilor de activitate in care puteau fi folositi zilierii a insemnat pentru angajatori, in primele patru luni ale anului, costuri majorate cu forta de munca, determinate de necesitatea de a incheia contracte individuale de munca pentru prestarea unor munci sezoniere.

Folosirea salariatilor pentru activitati ocazionale a fost semnalata de mediul de afaceri, astfel ca Guvernul a venit cu aceasta OUG care sa redreseze situatia. Totusi, actul normativ vine si cu alte noutati, iar principalul element fiscal introdus il reprezinta plata CAS in cota de 25%, pe langa impozitul pe venit, in procent de 10%.

Potrivit OUG nr. 26/2019, obligatia achitarii contributiei la pensii pentru zilieri se va aplica incepand cu veniturile aferente lunii mai, ceea ce se va traduce in costuri majorate pentru firmele, persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale/familiale ce utilizeaza zilieri si care vor decide sa majoreze remuneratiile brute pentru a acoperi CAS-ul si a pastra remuneratiile nete la acelasi nivel din prezent. Caci altfel, daca se pastreaza indemnizatia bruta din prezent, zilierii vor ramane in final cu mai putini bani.

Retinerea, calculul, declararea si plata CAS si a impozitului pe venit, in cota de 10%, sunt in sarcina angajatorului zilierilor. Potrivit Legii nr. 52/2011, zilierii trebuie sa primeasca pe zi de munca macar valoarea/zi a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata (aceasta fiind valoarea indemnizatiei brute).

Pe de alta parte, zilierii nu vor fi, in continuare, asigurati in sistemul public de sanatate. Daca vor dori sa fie asigurati, ei vor avea posibilitatea de a o face separat, incepand cu luna mai, prin depunerea declaratiei unice.. In acelasi timp, zilierii nu vor fi asigurati pentru accidentele de munca si bolile profesionale, insa, in situatia in care va avea loc un accident sau o boala profesionala, beneficiarul activitatii, adica angajatorul, va fi cel care va suporta cheltuielile ingrijirilor medicale, indiferent daca incidentul are loc din vina sa ori nu. Pana acum, legislatia prevedea ca trebuie acoperite cheltuielile doar daca la mijloc e culpa beneficiarului, fara sa se faca referire si la boli profesionale.

De asemenea, pana la finalul anului va fi infiintat un Registru electronic de evidenta a zilierilor, care il va inlocui pe cel in format fizic, intalnit acum, si in care angajatorii vor inregistra, in ordine cronologica, toti zilierii cu care exercita activitati cu caracter ocazional. Angajatorii care vor folosi zilieri vor trebui sa infiinteze, sa completeze si sa transmita inregistrarile din registrul electronic, care va trebui sa poata fi parcurs la sediul beneficiarului si/sau la punctele de lucru. Transmiterea registrului va trebui sa se faca zilnic, inainte de inceperea activitatii, catre inspectoratul de munca.

„Pana la data de 20 decembrie 2019 se infiinteaza Registrul electronic de evidenta a zilierilor, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidenta zilierilor. Sistemul informatic aferent Registrului electronic de evidenta a zilierilor se achizitioneaza de Inspectia Muncii, in condițiile legii”, scrie in OUG nr. 26/2019.

Potrivit dispozitiilor in vigoare, o persoana nu poate presta activitati in regim zilier pentru mai mult de 120 de zile in decursul unui an calendaristic, indiferent de numarul de beneficiari, cu exceptia zilierilor care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol. In cazul acestora, perioada poate ajunge la 180 de zile in decursul unui an calendaristic.

Nerespectarea de catre zilier a acestor prevederi poate fi sanctionata contraventional cu amenzi cuprinse intre 500 si 2.000 de lei, cu posibilitatea achitarii a jumatate din valoarea lor in termen de 15 zile de la comunicarea procesului-verbal.

In continuare, perioada maxima in care poate fi prestata munca unui zilier la acelasi beneficiar e stabilita la 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic. Totodata, un beneficiar nu poate utiliza un zilier mai mult de 25 de zile la rand, fara repaus. Daca totusi lucrarea pentru care este folosita o persoana ce presteaza munca necalificata depaseste termenul de 25 de zile calendaristice, beneficiarul mai poate utiliza zilierul doar daca incheie cu acesta un contract individual de munca, pe perioada determinata. In caz contrar, normele in vigoare prevad o amenda de 6.000 de lei.