Formularul 088 pentru inregistrarea in scopuri de TVA este eliminat incepand cu 1 februarie 2017, insa ANAF mentine procedura de evaluare a riscului fiscal in functie de care va acorda sau va anula codurile de TVA ale companiilor.
Practic, in conditiile in care procedura ramane la fel ca pana acum si schimbarea consta in eliminarea formularului 088, rezulta ca analiza va fi facuta pe baza informatiilor aflate la nivelul ANAF, iar contribuabilii nu au nicio posibilitate sa afle ce documente/informatii ar duce la o eventuala decizie de invalidare/neacordare a codului de TVA.
Procedura este elaborata pe baza unui articol al Codului Fiscal care permite ANAF sa evalueze intentia si capacitatea companiilor de a desfasura activitati economice.
Mai mult, criteriile care sunt avute in vedere de inspectorii fiscali nu sunt publice. Prin urmare, contribuabilii nu pot anticipa /evalua daca indeplinesc sau nu criteriile de inregistrare in scopuri de TVA.
Aceasta situatie ramane nemodificata. Criteriile vor fi secrete, in continuare, iar eliminarea formlarului 088 va simplifica situatia, din punctul de vedere al actelor/informatiilor pe care trebuie sa le puna la dispozitie contribuabilul o data cu cererea de inregistrare in scopuri de TVA, dar o va si complica, in conditiile in care companiile nu vor avea niciun control al informatiilor pe care ANAF le va utiliza in evaluarea riscului.
Ce prevede noua procedura?
Noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (efectiv fiind vorba tot de evaluare a intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice) prevede ca persoana juridica sau reprezentantul sau legal trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere prin care sa declare daca desfasoara activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare sau in afara acestora (in caz contrar, riscul fiscal este ridicat).
De asemenea, administratorii/asociatii/actionarii nerezidenti trebuie sa declare daca au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal.
Apoi, departamentul specializat din cadrul ANAF evalueaza intentia de a desfasura activitati economice pe baza unei analiza de risc si stabileste daca riscul fiscal este scazut, mediu sau ridicat. In cazul in care riscul este mediu si, in urma interviului cu contribuabilul nu s-a determinat intentia de a desfasura activitati economice, in anumite conditii se poate solicita un control antifrauda.
Ce presupune analiza de risc?
Pana acum, analiza de risc presupunea aplicarea, in mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care se referea la (fara a se limita la):
Ce se intampla dupa analiza de risc?
Daca este indentificat risc mediu, reprezentantul legal al persoanei impozabile este invitat la ANAF. Daca acesta se prezinta si furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate, se intocmeste un referat cu propunerea de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA. In cazul in care nu se prezinta la sediul ANAF se intocmeste decizia de respingere a cererii de inregistrare.
In cazul in care reprezentantul legal se prezinta la ANAF, dar fara toate documentele solicitate, ori se prezinta cu toate documentele solicitate dar (in opinia organelor fiscale) nu poate justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice, referatul va fi de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA daca societatea este la prima cerere de inregistrare ori dosarul se inainteaza catre Directia Antifrauda daca contribuabilul a mai avut anterior cel putin o cerere de inregistrare respinsa.
Chiar si in cazul in care se identifica un risc fiscal mare si se emite o decizie de respingere a inregistrarii, persoana impozabila va fi invitata la audiere.
Deicizia ANAF de respingere a inregistrarii ar trebui sa cuprinda in mod concret motivele de fapt si de drept care au format convingerea organului fiscal ca persoana impozabila nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice si poate fi contestata in termen de 45 de zile.
Cum este reglementat controlul Antifraudei?
Controlul este de tip tematic si se executa in baza unui ordin prin care se stabilesc obiectivele de verificat, entitatile supuse controlului, perioada asupra careia se efectueaza verificarea, durata si momentul declansarii.
Ccontrolul tematic urmareste constatarea, analizarea si evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activitati economice determinate.
Ordinul de control tematic, pe care inspectorii trebuie sa il prezinte contribuabilului, trebuie sa cuprinda: obiectivele de verificat, entitatea vizata, perioada verificata, durata si momentul declansarii controlului.
Ce atributii au inspectorii?
In cadrul controlului, inspectorii pot:
Care sunt concluziile acestei noi proceduri?
Asa cum se poate observa, analiza de risc poate fi aplicata in special pe contribuabilii care deja au desfasurat activitate economica inainte de a solicita inregistrarea in scopuri de TVA si, poate cativa dintre ei vor scapa de corvoada de a se plimba pe la ANAF cu documente suplimentare privind activitatea economica desfasurata.
Pentru contribuabilii nou infiintati, neexistand niciun istoric cu privire la comportamentul lor fiscal, ajungem la concluzia ca acestia nu vor putea fi niciodata incadrati in categoria de risc fiscal mic, inregistrarea acestora fiind in continuare efectuata doar dupa ce li se va solicita un tenac de dovezi privind intentia de a desfasura activitati economice si privind bonitatea asociatilor si administratorilor.
Practic s-a eliminat formularul 088 insa procedura de inregistrare in scopuri de TVA ramane la fel de complexa si greoaie, companiile fiind nevoite sa vina cu teancuri de documente la ANAF pentru a justifica activitatea economica pe care intentioneaza sa o desfasoare. Si chiar si asa, multi dintre insepctorii ANAF isi vor declina responsabilitatea privind luarea unei decizii cu privire la inregistrare si vor trimite insepctorii Antifrauda pentru a verifica la fata locului insa aceasta se va putea face abia dupa ce au solutionat nefavorabil o prima cerere de inregistrare.
Desigur ca exista solutii pentru a scapa de toata aceasta procedura privind inregistrarea in scopuri de TVA (de genul sedii permanente deschise in Romania de societati nerezidente) insa aceste solutii nu sunt la indemana oricarui contribuabil care este nevoit sa se lupte cu sistemul birocratic din Romania.