Noi facilitati pentru plata obligatiilor fiscale
Prin OUG 181/2020 publicata in Monitorul Oficial nr. 988 din 26 octombrie 2020 s-au introdus o serie de masuri necesare pentru imbunatatirea lichiditatii contribuabililor in contextul economic actual. Principalele masuri adoptate prin aceasta ordonanta de urgenta se refera la:
Prorogarea unor termene care expirau la 25 octombrie 2020
- Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data de 21 martie 2020 si neachitate pana la 25 decembrie 2020 inclusiv. Aceste obligatii fiscale nu sunt considerate obligatii fiscale restante;
- Prin derogare de la prevederile Codului de procedura fiscala, cu anumite exceptii, TVA solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, pana la data de 25 ianuarie 2021 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020), se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea inspectiei fiscale ulterioare.
- Pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la data de 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020) nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati. Conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata se suspenda pana la 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020).
- Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020).
Un nou tip de esalonare la plata
Pentru contribuabilii care intampina dificultati financiare cu privire la achitarea datoriilor s-a introdus posibilitatea solicitarii unei esalonari la plata speciale, pentru care nu este necesar sa se constituie garantii. Principalele aspecte ce trebuie avute in vedere sunt:
- esalonarea la plata se aproba pentru o perioada de cel mult 12 luni si vizeaza obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta (16 martie 2020) si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice;
- pentru a beneficia de esalonarea la plata, se depune o cerere la organul fiscal, pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii;
- cererea se solutioneaza de organul fiscal in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, prin decizie de esalonare la plata ori decizie de respingere, dupa caz;
- cuantumul si termenele de plata a ratelor de esalonare se stabilesc prin grafice de esalonare care fac parte integranta din decizia de esalonare la plata. La cererea debitorului, organul fiscal poate aproba plata diferentiata a ratelor de esalonare;
- pentru a beneficia de esalonarea la plata, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ si urmatoarele conditii:
- sa nu se afle in procedura falimentului;
- sa nu se afle in dizolvare;
- sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la data declararii starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara;
- sa aiba depuse toate declaratiile fiscale.
- pe perioada de valabilitate a esalonarii, decizia de esalonare la plata poate fi modificata, de cel mult doua ori, la cererea debitorului, prin includerea in esalonare a altor obligatii fiscale;
- pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, incepand cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligatiile fiscale esalonate la plata, se datoreaza si se calculeaza dobanzi la nivelul de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere;
- pentru achitarea cu intarziere a ratei de esaloanre se datoreaza o penalitate de 5%. Aceeasi penalitate se datoreaza si in cazul pierderii valabilitatii esalonarii la plata, pentru sumele ramase de plata din esalonare;
- pentru sumele care fac obiectul esalonarii la plata a obligatiilor fiscale nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita, de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata;
- debitorii care la data depunerii cererii de esalonare la plata au in derulare esalonari la plata acordate potrivit Codului de procedura fiscala pot beneficia de inlesniri la plata potrivit OUG;
- procedura de acordare a esalonarii la plata de urmeaza sa se aprobe prin ordin al presedintelui A.N.A.F. in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei O.U.G.
Asadar, principalele avantaje ale acestei esalonari la plata sunt legate de faptul ca esalonarea se poate obtine pe un termen de maximum 12 luni, fara sa fie nevoie de constituirea de garantii, iar pentru sumele esalonate dobanzile de intarziere sunt reduse la jumatate (0.01% pe zi, in loc de 0.02% pe zi) si nu sunt datorate penalitati de intarziere.
Scutire de impozit specific unor activitati (hoteluri, pensiuni si alte facilitati de cazare, restaurante, baruri, catering)
- Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, in anul 2020, nu datoreaza impozit specific pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (26 octombrie 2020) si 31 decembrie 2020 inclusiv;
- Contribuabilii recalculeaza impozitul specific aferent anului 2020 prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu numarul de zile obtinut prin scaderea din numarul de 365 de zile a numarului de zile aferent perioadei prevazute mai sus (26 octombrie – 31 decembrie) si a numarului de 90 de zile calendaristice prevazut la art. I din O.U.G. nr. 99/2020; contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. IX din O.U.G. nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale, cu modificarile ulterioare, scad si perioada in care au intrerupt activitatea, total sau partial, ca urmare a starii de urgenta;
- In cazul in care s-a depus deja declaratie pentru semestrul I al anului 2020 pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilii vor depune o declaratie rectificativa pentru a beneficia de facilitatea introdusa prin prezenta OUG.
Reducere impozit pe cladiri
- In anul 2020 consiliile locale pot adopta hotarari pana la data de 2 decembrie 2020 privind reducerea impozitului pe cladiri cu o cota de pana la 50%, pentru cladirile nerezidentiale, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta, proprietarii sau utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se certifica intreruperea partiala a activitatii economice.
- Reducerea pentru cladirile inchiriate se aplica doar daca proprietarul a renuntat la incasarea a 50% din valoarea chiriei pe perioada starii de urgenta si/sau alerta si daca cel putin 50% din suprafata inchiriata nu a fost utilizata ca urmare a faptului ca activitatile au fost suspendate prin lege in perioada starii de urgenta sau de alerta.
Prelungire teremene in care se poate solicita restructurarea obligatiilor bugetare
- Contribuabilii intersati vor avea posibilitatea de a depune notificarea pentru restructurarea obligatiilor bugetare (O.G. 6/2019) si in perioada 1 noiembrie 2020 – 31 martie 2021 (termenul anterior expirase pe data de 30 septembrie 2020), cererea de restructurare urmand a putea fi depusa pana la data de 30 iunie 2021 (termenul anterior era 31 decembrie 2020).
Va reamintim ca pot beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare persoanele juridice de drept public sau privat, cu exceptia institutiilor publice si a unitatilor administrativ-teritoriale, daca acestea se afla in dificultate financiara si pentru care exista riscul intrarii in insolventa.
Restructurarea poate fi solicitata pentru obligatiile bugetare principale restante la data de 31 iulie 2020 si neachitate, precum si pentru obligatiile bugetare accesorii.
Pentru a beneficia de aceasta facilitate, contribuabilii in cauza trebuie sa notifice organul fiscal competent pana cel tarziu la 31 martie 2021, termen aflat sub sanctiunea decaderii.
Pentru a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, debitorul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii, cumulativ:
- sa nu fie eligibil pentru a beneficia de esalonarea la plata;
- sa prezinte un plan de restructurare si un test al creditorului privat prudent, intocmite de un expert independent;
- sa nu se afle in procedura insolventei;
- sa nu fi fost dizolvat;
- sa aiba depuse toate declaratiile fiscale;
- sa indeplineasca testul creditorului privat prudent.
Restructurarea datoriilor include si posibilitatea anularii unei parti din debitul principal, in baza planului de reorganizare. Prin urmare, poate fi anulat la plata pana la 50% din debitul principal, cu conditia platii unui procent din debit, astfel:
- un procent de 5% din debitul principal, daca se solicita anularea de pana la 30% a obligatiei bugetare;
- un procent de 10% din debitul principal, daca se solicita anularea obligatiei bugetare intre 30% si 40% din total;
- un procent de 15% din debitul principal, daca se solicita anularea obligatiei bugetare intre 40% si 50% din total.
Deductibilitate cheltuieli cu testele Covid
- Cheltuielile efectuate de persoanele juridice sau de PFA pentru testarea voluntara a angajatilor in vederea depistarii COVID-19 vor fi deductibile fiscal, acestea fiind totodata scutite de la plata contributiilor si impozitelor pentru aceste sume care ar fi fost inregistrate drept beneficii salariale.