Cele mai importante reglementari fiscale incluse in programul de guvernare al noului Executiv, condus de Mihai Tudose, sunt:
– eliminarea impozitului pe profit din 2018 și introducerea unei taxe pe cifra de afaceri, cu 2 sau 3 trepte de impozitare.
Ce ar putea insemna asta, daca prevederile vor fi incluse in proiecte de acte normative si vor ajunge sa intre in vigoare? O crestere a gradului de colectare a veniturilor la bugetul de stat, din punctul de vedere al initiatorilor si o simplificare a legislatiei fiscale. Masura insa incalca prevederile directivelor europene, va duce la imposibilitatea aplicarii unor directive si a acordurilor de evitare a dublei impuneri semnate de Romania cu alte state ale lumii, va putea conduce la relocarea in afara Romaniei a industriilor cu profitabilitate foarte mica dar care, datorita volumelor si a fortei de munca angajate generau venituri semnificative in economia romaneasca. In plus, multe companii ar putea fi descurajate sa mai investeasca in Romania ca urmare a imposibilitatii recuperarii pierderilor inregistrate in perioada de investitii.
– impozitarea suplimentara a profiturilor obtinute din extractia resurselor naturale si neprelucrate in Romania cu cel putin 20%
Masura se doreste a fi introdusa incepand cu 1 ianuarie 2018, prin adoptarea noii legi a redeventelor, cel tarziu la finalul anului 2017.
– majorarea salariului minim pe economie, pana la 2.400 de lei in 2020
Spre deosebire de Guvernul anterior, noul Executiv vrea o crestere mai rapida a salariului minim pe economie, in urmatorii 3 ani. Concret, salariul minim brut ar urma sa creasca de la 1.450 la 2.000 de lei in 2018 (majorare cu 550 de lei), urmand sa ajunga la 2.200 de lei in 2019 si la 2.400 de lei in 2020.
In plus, se reintroduc salarii diferentiate in functie de nivelul studiilor. Astfel , salariatii cu studii superioare ar urma sa primeasca un salariu minim de 2.300 de lei in 2018, 2.640 de lei in 2019 si 3.000 de lei in 2020.
– amanarea diminuarii cotei de TVA la 18%, pana la 1 ianuarie 2019, in loc de 2018, asa cum anuntase Guvernul Grindeanu.
Aplicand o cota de TVA de 18%, Romania ar avea a doua cea mai redusa cota de TVA din Uniunea Europeana, dupa Luxemburg (17%). Tot la capitolul TVA, se vrea introducerea unei cote de 5% de TVA pentru toate tranzactiile ce implica locuinte mai mici de 120 de mp, si nu doar la prima achizitie a unui astfel de imobil, ca in prezent.
– reducerea numarului de taxe ce trebuie platite la maximum 50 de taxe, tarife si comisioane, din 2018, dintre care:
• cel mult 10 taxe, tarife si comisioane pentru persoanele fizice, printre care contributia de asigurari sociale (CAS), contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), impozitul pe venit, impozitele locale (pe case, terenuri si masini), contributia de solidaritate (aceasta ar urma sa fie introdusa din ianuarie 2018, alaturi de o taxa suplimentara pe produsele al caror consum are un impact negativ asupra sanatatii populatiei) si vignieta.
• cel mult 40 de taxe fiscale si nefiscale pentru firme.
– angajatorii ar urma sa achite, de la anul, doar 2 contributii pentru salariatii lor: CAS si CASS.
Din 2018, urmatoarele patru contributii sociale obligatorii datorate in prezent de catre angajatori pentru salariatii lor ar urma sa dispara: contributia pentru concedii medicale, contributia pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la somaj si contributia la creante salariale.
Astfel, ar urma sa fie pastrate doar contributia la sanatate si cea la pensii. Plata acestora catre stat va ramane in sarcina angajatorului, urmand sa se modifice, pana la finele anului in curs, baza de calcul a salariului brut prin cresterea acestuia cu 22,75%. Totodata, se va renunta la actualele plafoane privind contributiile.
– reducerea impozitului pe venit, de la 16% la 10%, si a contributiilor sociale, cu 4,25 puncte procentuale (de la 39,25% la 35%) si scutirea de impozit a veniturilor medicilor din 2018.
La o prima vedere, aceasta ar insemna costuri pe munca mai mici pentru contractele de muncaIn plus, medicii vor fi scutiti integral de plata impozitului pe venit.
Un impozit pe venit in cota de 10%, in loc de 16%, ar urma sa datoreze si persoanele ce obtin venituri din activitati independente, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA). In plus, potrivit programului de guvernare, contributiile la sanatate si pensii se vor plati, din 2018, doar ca persoana fizica si nu pe activitatea desfasurata. Astfel, CAS-ul se va putea plati la fondurile proprii de pensii (private), fara a mai exista obligatia platii la bugetul asigurarilor sociale de stat, iar CASS-ul se va plati integral ca persoana fizica, la nivelul salariului minim pe economie, indiferent de numarul de activitati desfasurate.
– introducerea impozitului pe venitul global la nivelul persoanei fizice, din 2018.
Concret, veniturile mai mici de 2.000 de lei/luna vor fi scutite de impozit, urmand a fi introduse si diverse deduceri care sa incurajeze investitiile si cresterea standardelor de sanatate si educatie pentru populatie.
– eliminarea impozitului pe dividende din 2018.
– eliminarea impozitului pe terenurile agricole din 2018.
Tot din 2018, cei care isi lucreaza terenurile agricole ar urma sa fie scutiti de impozit pentru acestea, in timp ce persoanele ce le vor lasa in paragina 2 ani consecutiv vor fi impozitate dublu.
– disparitia codurilor fiscale si a Legii societatilor si preluarea lor intr-un Cod economic.
Introducerea unui Cod economic al Romaniei, care sa includa prevederile din Codul fiscal, Codul de procedura fiscala si Legea societatilor, printre altele, este una dintre masurile lansate de Guvernul Grindeanu si pastrate si in noul program de guvernare. Adoptarea noului act normativ ar urma sa se faca pana in iulie 2018.
– monitorizarea de catre Fisc a firmelor “pe zero” si a celor ce inregistreaza pierderi mai multi ani consecutiv.
O alta masura pastrata in noul program de guvernare o reprezinta monitorizarea firmelor care au cifra de afaceri nula si a celor care inregistreaza pierderi peste 3 ani la rand. Astfel, in cadrul ANAF ar urma sa fie infiintata o directie de specialitate in acest sens, care ar urma sa controleze si creditele pe care actionarii privati le acorda propriilor companii aflate in pierdere.
Nu in ultimul rand, o persoana ce va avea deja la activ 2 insolvente de firme nu va mai putea infiinta societati, cel putin o anumita perioada de timp.
Ramanand tot la institutia Fiscului, pentru rezultate mai bune in combaterea evaziunii fiscale, inspectorii se vor concentra cu controalele, din 2018, pe domeniile ce prezinta risc crescut de incalcare a legii.
– Introducerea facturarii electronice, a caselor de marcat electronice cu raportare online si a informarii electronice a contribuabililor pana cel tarziu la 1 ianuarie 2019.
De asemenea, sunt si cateva masuri pe care Guvernul vrea sa le introduca chiar din acest an. Concret, de la 1 septembrie 2017 este propusa introducerea split payment pentru TVA, pe modelul italian.
Alte noutati legislative deja intrare in vigoare ori care urmeaza sa fie aprobate curand
Daca pana acum am vorbit de propuneri legislative, care trebuie sa urmeze un traseu destul de lung pentru a se si aplica efectiv (includerea in proiecte de acte normative supuse dezbaterii publice, adoptarea de catre legiuitor si publicarea in Monitorul Oficial), in cele ce urmeaza vom sintetiza cele mai importante prevederi publicate in Monitorul Oficial ori care sunt in curs de a fi publicate.
In primul rand, s-a publicat în Monitorul Oficial Legea nr. 155/2017 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/2016, document ce scapa firmele private de obligatia transmiterii si actualizarii online a situatiei privind datoriile si creantele mai vechi de 30 de zile, obligatia ramanand in vigoare doar pentru companiile cu capital de stat, nu si pentru firmele private.
In continuare insa, persoanele juridice, indiferent de forma de organizare si de tipul de proprietate, au obligatia sa organizeze evidenta obligatiilor de plata si evidenta creantelor, pe termene scadente, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, dupa caz si sa actualieze zilnic aceste informatii insa, aceste evidente nu mai trebuie sa fie si transmise on-line. Amenda pentru neorganizarea in timp real a evidentei creantelor si datoriilor pe termene scadente este de la 500 la 1.000 lei.
De asemenea, incepand cu 30 iunie, firmele si PFA-urile nu vor mai fi obligate sa stampileze contractele cu autoritatile. Masura este inclusa in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2017, un act normativ care aduce modificari documentului care a eliminat, in vara lui 2015, aplicarea stampilei intre privati.
In final, amintim si de posibilitatea ca asociatii unei firme sa poata primi trimestrial dividende din profiturile realizate in cursul anului, nu doar o data pe an, dupa intocmirea situatiilor financiare, asa cum stabileste legislatia acum. Repartizarea trimestriala a profitului intre asociatii unei firme este inclusa insa intr-o propunere legislativa ce a trecut momentan doar de Senat, votul decisiv urmand sa apartina deputatilor.