Utilizatorii caselor de marcat cu jurnal electronic sunt obligati sa transmita Fiscului, pana la data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare, anumite date legate de bonul fiscal si aparatele de marcat electronice fiscale utilizate.
Obligatia a fost introdusa prin H.G. 804/2017si revine utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale, iar Ordinul ANAF nr. 627/2018 publicat in luna martie a acestui an aproba procedura de transmitere a datelor catre ANAF. Printre altele, sunt vizate pentru raportare urmatoarele date:
Actul normativ mentionat stabileste si procedura prin care informatiile de mai sus trebuie sa ajunga la fisc. Astfel, datele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare (luna calendaristica) in care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricareia dintre datele de raportare. Potrivit Hotararii de Guvern 804/2017, obligatia de raportare a informatiilor mentionate in aceasta procedura intra in vigoare la 1 august 2018. Prin urmare, primul raport va trebui depus pentru luna august 2018, termenul de depunere fiind cel tarziu 20 septembrie 2018.
In vederea indeplinirii acestei obligatii, fisierele semnate folosind certificatul digital al aparatului de marcat electronic fiscal sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern. Prin intermediul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF, fisierele sunt validate si atasate unui fisier PDF. Fisierul PDF cu XML atasat, semnat cu certificat digital calificat, se comunica organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
In situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate nici macar o zi in perioada de raportare, utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea „Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate”. Si acest document trebuie sa ajunga la autoritati pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat electronice fiscale nu au fost utilizate.
Reamintim faptul ca, incepand cu data de 1 iunie 2018, contribuabilii mijlocii si mari au obligatia de a utiliza numai case de marcat echipate cu dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, iar contribuabilii mici incepand cu data de 1 august 2018.
Conform O.G. nr. 20/2017 amenzile pe care le vor primi comerciantii ce nu vor respecta termenele pentru inlocuirea caselor de marcat sunt cuprinse intre 8.000 si 10.000 de lei. Totodata, operatorilor economici in cauza le va fi suspendata activitatea, pana la momentul achitarii amenzilor acordate de autoritati.