
Specialistii Contexpert considera ca programul de verificare a veniturilor mari se va intensifica in 2015 si in anii urmatori. Infiintarea de noi directii de verificare fiscala in fiecare regionala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) incepand din acest an si introducerea in legislatie de noi prevederi le vor permite inspectorilor sa verifice mai temeinic veniturile si patrimoniul personal din tara si din strainatate.
Verificarea veniturilor mari a fost demarata de ANAF in urma cu doi ani. Pana acum, au fost selectate doua esantioane de persoane fizice: primul de 400 de persoane cu averi foarte mari, iar al doilea, care va fi verificat incepand din acest an, de alte 4.600 de persoane cu venituri insemnate.
Sunt vizate persoanele care declara venituri cu 10% mai mici decat cele estimate de inspectori pe baza situatiei fiscale, dar nu mai putin de 50.000 lei.
! In cadrul acestor verificari, contribuabilii au posibilitatea sa apeleze la asistenta de specialitate, scopul principal al autoritatilor fiind conformarea voluntara la plata si informarea corespunzatoare a persoanelor cu venituri mari. Echipa Contexpert are expertiza si experienta necesare pentru a oferi acest sprijin. Evident ca cei care nu se conformeaza vor fi supusi rigorilor legii, inclusiv celei penale.
Cum verifica ANAF?
In vizor sunt persoanele care au un patrimoniu semnificativ. Inspectorii stabilesc situatia fiscala reala, verificand: nivelul cheltuielilor personale, rulajele conturilor bancare, informatii de la institutii care gestioneaza registre de evidenta a imobilelor si bunurilor mobile , datele de la oficiile registrului comertului, organe fiscale teritoriale, documente justificative si financiar-contabile ale companiilor detinute de persoanele verificate, instrumentele investitionale, interesele financiare la nivel national si international etc
In principal, sunt folosite trei metode indirecte de verificare:
Care sunt drepturile persoanelor verificate?
Verificarea nu poate incepe fara un aviz transmis, in scris, de organul fiscal cu cel putin 15 zile inainte, prin care persoana fizica este instiintata cu privire la: temeiul juridic al verificarii, data de incepere a verificarii, perioada ce urmeaza a fi supusa verificarii, posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii, locul desfasurarii verificarii si persoana de contact, informatiile si inscrisurile relevante pentru verificare.
In 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, persoana avizata trebuie sa prezinte documente justificative in vederea clarificarii situatiei fiscale personale. Persoana verificata poate solicita o singura data amanarea termenului.
De retinut! Pe toata durata exercitarii verificarii fiscale contribuabilii au dreptul sa beneficieze de asistenta de specialitate sau juridica. Verificarea poate avea loc inclusiv la sediul persoanei care acorda asistenta de specialitate sau juridica, la solicitarea contribuabilului.
Verificarea fiscala se efectueaza o singura data pentru impozitul pe venit si pentru fiecare perioada impozabila, insa, prin exceptie, fiscul poate decide reverificarea unei anumite perioade daca, ulterior, apar date suplimentare necunoscute.
Persoana verificata are dreptul sa fie informata pe parcursul desfasurarii verificarii fiscale asupra constatarilor rezultate si sa i se prezinte constatarile si consecintele lor fiscale, cu posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere.
Verificarea veniturilor in contextul schimbului de informatii globale
Verificarea veniturilor persoanelor fizice trebuie privita intr-un context mai larg. Schimbul de informatii fiscale cu alte state, prevazut de Codul de procedura fiscala, le da acces inspectorilor si la veniturile aflate in conturi bancare din strainatate.
Dupa izbucnirea crizei financiare, la nivel global, Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) si-a facut un scop din depistarea veniturilor nedeclarate, nu doar de companii, ci si de persoane fizice.
Romania a intrat in Forumul Global pentru Transparenta Fiscala si Schimb de informasii al OCDE la sfarsitul lui 2013. De asemenea, a preluat liniile directoare OCDE si directivele europene care obliga la schimb de informatii cu statele membre pentru o serie de venituri. In toamna anului trecut , Romania a aderat la Acordul multilateral pentru schimbul automat de informatii financiare semnat la Berlin care va pune la dispozitia autoritatilor rulajele din conturile bancare. Se poate adauga aici si propunerea legislativa, neaprobata inca, a Ministerului de finante de a impune schimbul automat de informatii cu institutiile bancare.
In baza Acordului multilateral pentru schimbul automat de informatii financiare, ANAF va putea afla date despre conturile din afara tarii:
In acest moment, ANAF are acces la orice informatii fiscale de care are nevoie de la alte state europene, dar si de la alte state din afara spatiului comunitar.
Schimbul de informatii fiscale: automat, la cerere si spontan
Schimbul de informatii se poate face cu alte state la cerere, automat si spontan, conform codului de procedura fiscala. Schimbul de informatii la cerere este in legislatia romaneasca din anul 2012, cel automat este prevazut de la 1 ianuarie 2014, iar cel spontan de la 1 ianuarie 2015.
Prin urmare, de la 1 ianuarie 2014 Romania face schimb automat cu alte state referitor la:
Concluzie: Verificarea si depistarea veniturilor au intrat intr-o noua etapa. In cativa ani, la nivel mondial, secretul bancar, asa cum il cunoastem astazi, va disparea. Albirea veniturilor a devenit o miza enorma pentru toate autoritatile fiscale, iar Romania, ca parte a unui sistem global, va trece, la randul, sau prin transformari radicale.
In acest context, cei care vor fi pregatiti pentru noile abordari, nu vor fi luati prin suprindere!