Relatia cu administratia fiscala va deveni mai echitabila pentru contribuabili. Cel putin asa suna promisiunea facuta de Ministerul de Finante odata cu publicarea proiectului Codului de procedura fiscala.
Analizand propunerile din proiect, echipa Contexpert a observat ca:
1- In premiera, autoritatile recunosc, in expunerea de motive, ca actualele proceduri de control sunt neunitare si creeaza dificultati (asa cum vom detalia mai jos)
Dar, modificarile efectiv propuse la titlul Controlul Fiscal rezolva partial problemele (apar si cateva noutati pe care le vom enumera mai jos)
2- Proiectul include o noutate absoluta, dar in defavoarea contribuabililor: penalitatea de nedeclarare a taxelor stabilite de controalele fiscale (practic se ajunge la o supraimpozitare de 39,6% pe an a obligatiei suplimentare, asa cum vom arata in continuare)
Coroborand aceste propuneri cu anuntata reducere de taxe, Contexpert anticipeaza ca exista riscul ca, pe fondul unor proceduri neunitare, controalele sa depisteze obligatii mai mari de plata. De ce?
1. Codul de procedura fiscala, aflat in vigoare, are mai multe deficiente cu implicatii asupra firmelor controlate. Chiar autoritatile le admit, in expunerea de motive a proiectului. Iata doua exemple: metodologia de verificare prin sondaj nu este aplicata unitar si nu exista un criteriu obiectiv de selectare a contribuabililor pentru inspectie fiscala. In opinia noastra, aceste neajunsuri nu sunt rezolvate decat partial in proiect, respectiv prin clarificari ale termenilor si reoganizarea textului pentru a fi eliminate unele confuzii.
2. Penalitatea de nedeclarare propusa este de:
Penalitatea se majoreaza cu 100% daca nedeclararea are ca rezultat savarsirea unor fapte de evaziune fiscala potrivit Legii nr. 241/2005. Penalitatea este plafonata la 1.000.000 lei. Limita nu se aplica daca sumele nedeclarate sunt rezultate din savarsirea unor fapte de evaziune fiscala.
Odata cu aplicarea penalitatii de nedeclarare, proiectul reduce dobanda de intarziere a obligatiilor fiscale la 0,02% pe zi, de la 0,03%. Anual, nivelul este de 7,3% la fel ca in cazul penalitatilor de intarziere, rezultand un nivel total al accesoriilor de 14,6% pe an.
Prin urmare, penalitatea de nedeclarare/declarare incorecta, cumulata cu accsesoriile, inseamna o supraimpozitare cu 39,60% a sumei nedeclarate, pe an.
Perceperea penalitatii de nedeclarare poate genera probeleme in practica atat din cauza procedurilor neclare si neunitare, recunoscute chiar de autoritati, cat si a interpretarii diferite a legislatiei.
Situatia este admisa si de autorii proiectului care scriu in expunerea de motive ca „penalitatea de nedeclarare, precum si penalitatea de intarziere, nu se aplica atunci cand diferentele de impozite rezulta ca urmare a aplicarii interpretarii data de administratia fiscala in situatia fiscala in cauza, interpretare care rezulta din documente publice precum: circulare, instructiuni, indrumari metodologice”.
Cum se va transpune in practica aceasta intentie, ramane de vazut. Echipa noastra va recomanda sa va analizati atent activitatea si sa preveniti, pe cat posibil, eventualele riscuri.
Alte modificari propuse la capitolul Controlul Fiscal:
– inspectia fiscala va putea fi facuta atat la contribuabil, cat si la platitor. Practic este largita sfera pentru inspectii, platitorul fiind cel care efectueaza operatiuni in numele contribuabilului (colecteaza/plateste impozite, taxe, contributii)
– este reglementat dreptul contribuabilului de a fi informat ori de cate ori se decide o delegare a competentei de efectuare a inspectiei fiscale
– este marit termenul in care contribuabilii pot prezenta punctul de vedere cu privire la rezultatele inspectiei fiscale (de la 3 la 5 zile, respectiv 7 zile pentru mari contribuabili)
– se prevede comunicarea avizului de inspectie fiscala in toate cazurile in care se declanseaza o inspectie fiscala (inclusiv la inceperea inspectiei, daca nu a fost posibil anterior)
– se pot emite decizii de impunere provizorii pe perioada derularii unei inspectii fiscale (nu exista in actuala lege)
– se prevede comunicarea deciziei de suspendare a inspectiei fiscale catre contribuabil
– sunt delimitate mai clar: inspectia fiscala, controlul inopinat si controlul antifrauda.
Atentie! Proiectul reglementeaza ca procesul verbal intocmit de organele de inspectie fiscala reprezinta act de sesizare si sta la baza documentatiei de sesizare a organelor de urmarire penala.