Acordarea de sprijin financiar pentru companiile din domeniul HoReCa
S-a aprobat acordarea unui sprijin financiar firmelor din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentaţie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, in cuantum de 20% din diferenta rezultata din desfasurarea activitatii in anul 2020 comparativ cu cea aferenta anului 2019, dar care nu poate depasi 800.000 de euro. OUG 10/2021 stipuleaza si un nou termen pana la care beneficiarii ajutoarelor HoReCa vor primi despagubiri de la stat pentru scaderea activitatii din anul 2020.
S-a publicat in Monitorul Oficial nr. 186/24 februarie 2021 Ordonanta de urgenta 10/2021, care modifica OUG 224/2020, insituind masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul HoReCa.
Ministerul Economiei va aproba procedura de implementare a schemei de ajutor de stat in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonanțe de urgente.
Principalele modificari ale schemei de ajutoare de stat, aduse de OUG 10/2021:
- Orice modificare si/sau completare a schemei de ajutor de stat isi va produce efectele de la data comunicarii de catre Comisia Europeana a deciziei de autorizare.
- Semnarea contractului de finantare de catre beneficiar se deruleaza pana la data de 31 decembrie 2021, urmand ca plata sumelor sa fie realizata pana la 30 iunie 2022. Anterior acestei modificari aduse prin OUG 10/2021, OUG 224/2020 stipula faptul ca semnarea contractului de finantare se facea pana la data de 30 iunie 2021, iar plata sumelor se facea in termen de 30 de zile de la semnarea contractului de finantare.
- S-a introdus o noua categorie de beneficiari: Ghizii de turism atestati care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei si care au declarat activitate pe codul CAEN 7990 Alte servicii de rezervare și asistenta turistica. Activitatile sunt eligibile daca sunt desfasurate in baza unor licente de turism, certificate de clasificare, autorizatii de functionare sau atestate de ghid de turism valabile.
Celelalte categorii de beneficiari ai schemei raman in continuare in vigoare, respectiv agentii de turism, care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu functiuni de cazare, care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590 si structuri de alimentatie, care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630 si care sunt inregistrate in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei.
- Ajutorul se acorda sub forma unor granturi in cuantum de 20% din baza de calcul, rezultata din desfasurarea activitatilor aferente codurilor CAEN mentionate mai sus, determinata prin compararea activitatii anului 2020 cu cea a anului 2019. Cifrele utilizate trebuie sa fie brute, inainte de deducerea impozitelor sau altor taxe.
Baza de calcul va fi determinata in functie de categoria de beneficiari:
a) Intreprinderile care raporteaza cifra de afaceri, vor primi 20% din cuantumul cu care cifra de afaceri aferenta anului 2020 a scazut fata de anul 2019.
b) Beneficiarii care aplica regimul special pentru agentiile de turism conform dispozitiilor 311 din Codul fiscal, vor primi 20% din diferenţa dintre volumul facturilor emise pentru serviciile turistice, inclusiv marja, aferente anului 2019 si volumul (inclusiv marja) anului 2020;
c) Beneficiarii care tin evidenta in partida simpla, in conformitate cu dispozitiile art. 1 (5) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, vor primi 20% din diferenta dintre incasarile obtinute din activitatea eligibila aferenta anului 2019 si incasarile obtinute din activitatea eligibila aferenta anului 2020.
- Ajutoarele de stat sunt plafonate la 800.000 de euro la nivel de intreprindere, iar ajutoarele insumate, in cazul in care compania a beneficiat si de alte scheme,nu trebuie sa depaseasca 1,8 milioane de euro.
- Prin schema de ajutor de stat se acorda granturile unui numar estimat de 73.211 de beneficiari. Daca valoarea insumata a cererilor de finantare aprobate depaseste valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu aceasta destinatie, angajarea, respectiv plata catre beneficiar se va face proportional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totala a cererilor de finantare aprobate. Inainte de OUG 10/2021, acordarea ajutorului se facea in ordinea incarcarii cererilor insotite de documentatia complete si a datelor din aplicatia informatica.
- Baza de calcul a ajutorului trebuie sa fie certificata si asumata fie de catre un expert contabil sau o societate de expertiza contabila membru/membra al/a Corpului Expertilor Contabili și Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR), fie de catre un auditor financiar sau o firma de audit membru/membră a Camerei Auditorilor Financiari din Romania, selectate si remunerate de catre aplicant.
- Pe langa conditiile de limitare a sumei totalizate a ajutoarelor primite si de a nu fi in insolventa la momentul inscrierii in cadrul schemei, intreprinderile beneficiare trebuie sa fi depus situatiile financiare anuale aferente ultimelor doua exercitii financiare incheiate, pentru care s-a implinit termenul legal de depunere (daca au aceasta obligatie).
- In vederea acordarii ajutorului de stat, reprezentantii furnizorului au obligatia sa verifice urmatoarele:
a) indeplinirea conditiilor de eligibilitate;
b) existenta raportului de expertiza contabila, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportului de audit, semnat electronic de auditorul financiar;
c) corespondenta dintre baza de calcul anuala obtinuta din activitatea eligibila aferenta anilor 2019 si 2020, declarata pe propria raspundere de catre aplicant in formularul de inscriere, cu valorile calculate, certificate si asumate de catre expertul contabil sau de catre auditorul financiar;
d) faptul ca solicitantul nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central. In acest sens, furnizorul ajutorului de stat va extrage, din oficiu, certificatele de atestare fiscală, in mod automat, prin aplicaţia informatica PATRIMVEN. In cazul in care se inregistreaza astfel de obligatii restante, beneficiarul se obliga sa le achite din ajutorul acordat in cadrul programului;
e) eligibilitatea cheltuielilor si legatura acestora cu activitatea pentru care solicitantul aplica.
- Firmele beneficiare vor fi obligate sa mentina activitatea pentru care au obtinut finantare cel putin 12 luni de la data platii. In cazul companiilor care au beneficiat de granturi care depasesc 200.000 euro, termenul este de 24 de luni.
- In cazul in care se constata de catre furnizor ca la inscriere aplicantul a facut declaratii incomplete, nereale sau neconforme cu realitatea, furnizorul dispune recuperarea ajutorului de stat, pentru motivul nerespectarii conditiilor de acordare,