ANAF a publicat joi, 4 noiembrie, lista marilor contribuabili care vor fi administrati de catre Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili incepand cu 1 ianuarie 2022, lista din care fac parte 3.364 de companii. Incadrarea s-a efectuat ca urmare a analizei datelor financiare ale anului 2020, un an atipic pentru multe industrii, fiind astfel modificari destul de mari fata de listele din anii precedenti.
Criteriile de selectie care au stat la baza includerii companiilor in lista marilor contribuabili au fost:
Daca pana acum incadrarea in categoria marilor contribuabili, cu unele exceptii, era o veste buna pentru companii, fiind bine cunoscut in mediul de afaceri ca ANAF trata cu mai multa atentie relatia cu un astfel de contribuabil, anul acesta, in contextul obligativitatii implementarii SAF-T, vestea privind incadrarea in aceasta lista nu vine deloc ca o veste buna pentru multe companii din Romania, acestea avand la dispozitie un timp extrem de scurt pentru implementarea acestei raportari.
Practic, companiile care sunt incadrate acum la mari contribuabili vor avea doua obligatii majore de care trebuie sa tina cont in anul 2022 si anume:
1.raportarea SAF-T;
2.intocmirea dosarului preturilor de transfer pentru tranzactiile cu afiliatii.
Obligatia de furnizare a Fisierului standard de control fiscal (cunoscut in practica sub denumirea SAF-T) a fost introdusa prin Ordonanta 11/2021 care a fost publicata in Monitorul Oficial pe 31 august 2021, urmand ca prin Ordin al ANAF sa fie reglementate natura informatiilor pe care contribuabilul trebuie sa le declare prin fisierul SAF-T, modelul de raportare, precum si data de la care aceasta raportare devine obligatorie pentru fiecare dintre categoriile de contribuabili (mari, mijlocii si mici).
Desi discutat inca de pe la inceputul acestui an, Ordinul prin care s-a reglementat aceasta noua declaratie s-a publicat abia pe 9 noiembrie iar structura finala a declaratiei pe 10 noiembrie, insa, in continuare Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 — Fișierul standard de control fiscal (SAF-T) care este mentionat in Ordin si care ar trebui sa aduca clarificari tehnice necesare implementarii declaratiei nu este publicat in varianta finala.
Conform Ordinului 1783/2021 prin care s-a aprobat modelul de raportare SAF-T (declaratia D406), aceasta raportare va deveni obligatorie incepand cu 1 ianuarie 2022 pentru toate companiile care sunt incadrate in categoria marilor contribuabili pana la data de 31 decembrie 2021, urmand ca cei care intra in lista marilor contribuabili incepand cu 1 ianuarie 2022 sa aiba obligatia depunereii declaratiei incepand cu 1 iulie 2022. Sunt exceptate de la aceasta raportare institutiile financiar-bancare si societatile de asigurare/reasigurare, incadrate la data de 31 decembrie 2021 in categoria marilor contribuabili, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepand cu 1 ianuarie 2023.
Asadar, potrivit Ordinului ANAF, fisierul standard de control fiscal (raportarea SAF-T sau D406) urmeaza sa se depuna in functie de categoriile de contribuabili, dupa cum urmeaza:
In cursul acestui an, pe site-ul ANAF au fost publicate ghidul privind declaratia SAF-T, structura declaratiei si instructiuni de completare a acesteia, un prim set fiind din aprilie 2021 insa, avand in vedere nivelul de complexitate al declaratiei si nivelul de detaliere a informatiei financiar contabile ce trebuie raportata, aceste ghiduri si fisiere nu au putut fi considerate varianta finala, ANAF depasindu-si, in repetate randuri, termenele intermediare comunicate mediului de afaceri cu privire la finalizarea acestor documente necesare companiilor pentru implementarea proiectului. Unul dintre termene este chiar cel prin care urma sa se publice lista marilor contribuabili, lista ce ar fi trebuit publicata in prima jumatate a lunii iulie a acestui an.
O versiune actualizata a instructiunilor a fost publicata in luna august iar la inceputul lunii octombrie a acestui an s-a publicat un set de intrebari ale contribuabililor si raspunsuri ale ANAF insa, chiar ANAF a mentionat in documentele postate ca urmeaza sa se publice o noua schema pentru fisierul SAF-T (i.e. modificare de elemente obligatorii / optionale, modificare a validarilor, etc.), care ar presupune efectuarea de modificari asupra solutiei tehnice implementata de companii sau in curs de implementare.
O data cu publicarea in Monitorului Oficial a Ordinului privind aprobarea raportarii SAF-T s-au publicat pe site-ul ANAF si instructiunile care, ar trebui considerate la aceasta data ca fiind finale, insa, daca ne gandim ca acestea sunt publicate abia pe 10 noiembrie, in conditiile in care primul termen de raportare este pana pe 28 februarie 2022, tot avem de-a face cu un timp foarte scurt de implementare. Totodata, in continuare ne asteptam sa existe probleme de validare intrucat ANAF nu a mai avut consultari cu mediul de afaceri pe acest subiect in ultima perioada, inclusiv in stetul de intrebari ale contribuabililor si raspunsuri ale ANAF fiind neconcordante, pentru aceeasi situatie avand raspunsuri diferite in sectiuni diferite ale aceluiasi material publicat in luna octombrie.
Pentru raportarea SAF-T, marii contribuabili vor fi obligati sa completeze peste 260 de campuri de informatii obligatorii din contabilitate, referitoare la tranzactiile cu furnizorii, clientii, postarile contabile, stocuri, active, facturi, plati, informatii fiscale in cadrul Declaratiei 406.
SAF-T este un fisier in format electronic, de tip XML, care va contine date preluate din Registrul-Jurnal, din modulele de Furnizori, Clienti, Produse, Stocuri, Active etc.
Potrivit Ordinului publicat de ANAF, termenele de depunere a raportarii SAF-T (D-406) vor fi:
Contribuabilii trebuie sa depuna Declaratia Informativa D406 lunar sau trimestrial, coroborat cu perioada fiscala aplicabila pentru Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA). Contribuabilii care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA vor depune fisierul SAF-T trimestrial.
In situatia in care contribuabilul constata anumite erori in declaratia depusa initial, acesta poate depune declaratii rectificative.
In conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala, pentru aceasta declaratie se vor aplica urmatoarele sanctiuni:
Tot potrivit Ordinului ANAF, avand in vedere complexitatea acestei raportari, contribuabilii vor beneficia de o perioada de gratie de 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare, de la data cand obligatia de depunere devine efectiv pentru respectivul contribuabil. Si cei care au obligatia depunerii trimestriale a declaratiei vor beneficia de o perioada de gratie pentru prima declaratie ce trebuie depusa. Aceasta perioada de gratie va fi aplicabila tuturor contribuabililor, din momentul in care acestia vor avea obligatia depunerii declaratiei. Practic, pana la 31 iulie 2022 nu s-ar aplica sanctiuni pentru nedepunerea declaratiei la termen ori pentru depunerea de declaratii incorecte ori incomplete de catre contribuabilii care au obligatia depunerii declaratiei incepand cu ianuarie 2022 in timp ce cei care au obligatia depunerii declaratiei incepand cu 1 iulie 2022 (adica cei care au intrata cum in lista de mari contribuabili) sa beneficieze de o perioada de gratie pana la 31 ianuarie 2023. Pentru perioada de gratie inca exista obligatia depunerii declaratiei insa nu se vor aplica sanctiunile prevazute de Codul de procedura fiscala pentru nedepunerea declaratiei ori pentru depunerea de declaratii incorecte / incomplete.
Chiar daca amenzile nu sunt semnificative in cazul nedepunerii in termen a acestei declaratii informative, contribuabilii trebuie sa tina cont ca aceste declaratii sunt luate in considerare atunci cand se calculeaza riscul fiscal al unei societati si ANAF stabileste care sunt entitatile care vor urma sa fie verificate. In consecinta, companiile care sunt incadrate in categoria marilor contribuabili trebuie continue sau, dupa caz, sa inceapa cat mai repede adaptarea programelor informatice utilizate in vederea generarii noii declaratii sau sa gaseasca solutii alternative care sa faciliteze generarea raportarii SAF-T.
O alta obligatie ce incumba marilor contribuabili este si cea de intocmire anuala a dosarului preturilor de transfer.
Intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie anual, pana cel tarziu la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit, in cazul marilor contribuabili ce au tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare dintre pragurile de mai jos:
Dosarul preturilor de transfer poate fi cerut marilor contribuabili atat in timpul inspectiilor fiscale cat si in afara acestora. Conform prevederilor in vigoare, marii contribuabili care au realizat tranzactii peste pragurile mentionate mai sus trebuie sa prezinte dosarul in cel mult 10 zile calendaristice de la solicitarea acestuia de catre autoritati, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire.
Cu alte cuvinte, marii contribuabili care realizeaza tranzactii cu afiliatii care, in decursul unui an depasesc pragurile valorice mentionate mai sus trebuie sa se astepte oricand sa li se solicite dosarul preturilor de transfer, avand 10 zile calendaristice pentru punerea la dispozitia autoritatilor fiscale din momentul solicitarii. Ceilalti mari contribuabili care realizeaza tranzactii cu afiliatii sub pragurile valorice mentionate vor avea obligatia prezentarii dosarului preturilor de transfer doar in cadrul inspectiilor fiscale, pentru intocmire avand si un termen in care dosarul poate fi pregatit si care poate fi intre 30 si 60 de zile si poate fi prelungit cu pana la 30 de zile.
Nerespectarea de catre contribuabil a obligatiei de intocmire a dosarului preturilor de transfer in conditiile si la termenele prevazute de lege se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 12.000 si 14.000 lei.
Pentru companiile care au fost incadrarate ca mare contribuabil in aceasta luna, avand in vedere ca incadrarea se face incepand cu 1 ianuarie 2022, practic, incepand cu tranzactiile aferente anului 2022 se pune problema intocmirii anuale a doarului preturilor de transfer, daca aceste tranzactii cu afiliatii depasesc pragurile valorice mentionate de lege. Prin urmare, companiile trebuie sa inceapa din timp demersurile de pregatire a acestui dosar, astfel incat acesta sa poata fi finalizat pana la teremenul limita de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.