News / Publications

 

INFORMARE LEGISLATIVA

Prezenta informare contine detalii cu privire la modificarile legislatiei muncii, publicate recent:

I. Clarificari aplicare salariu minim

II. Publicare salariu mediu brut

III. Modificari vouchere de vacanta

IV. Modificari bilete de valoare

V. Majorare plafon netaxabil al cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou

VI. Incetare decontare somaj tehnic

VII. Prelungire neaplicare prevederi cu privire la cheltuielile cu educatia timpurie pentru copiii angajatilor

VIII. Introducere infractiune noua in cazul neplatii impozitelor si/sau contributiilor

IX. Obligativitate inrolare in Spatiul Privat Virtual

         I.          CLARIFICARI PERIOADA APLICARE SALARIU MINIM

 

Prin intermediul OUG 142/2021 s-au adus clarificari la prevederile din Codul Muncii cu privire la perioada pentru care poate fi aplicat salariul minim. Mai exact, un salariat poate fi incadrat pe salariul minim pentru o perioada de maxim 24 de luni, perioada fiind calculata incepand cu data de 1 ianuarie 2022.

Reamintim ca incepand cu 1 ianuarie 2022 sunt in vigoare urmatoarele salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, fara a include sporuri si alte adaosuri:

Toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina prin raportare la nivelul de 2.550 lei al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.(exemplu: cuantum contributie fond solidaritate, plafon determinare baza de calcul indemnizatie concediu medical)

Reamintim ca nerespectarea prevederilor cu privire la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 2.000 lei conform art 260 alin (1) lit a) din Codul Muncii.

       II.          PUBLICARE SALARIU MEDIU BRUT

 

Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 este de 6.095 lei conform Legii nr. 318/2021 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022. Acesta a crescut fata de salariul mediu valabil in 2021 in valoare de 5.380 lei.

Acest lucru impacteaza contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament ce nu reprezinta avantaj salarial si salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata lucratorilor straini inalt calificati.

      III.          MODIFICARI VOUCHERE DE VACANTA

 

Prin publicarea Ordonantei de urgenta nr. 131/2021 s-a prelungit valabilitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 si a Hotararii nr. 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanta pana la 31 decembrie 2026 aducandu-se si urmatoarele modificari:

Voucherele de vacanta aferente anilor 2022-2026 se emit doar pe suport electronic.

Prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada de valabilitate a voucherelor de vacanta emise in perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2020, indiferent de suport, se prelungeste pana la data de 30 iunie 2022.

In cazul voucherelor de vacanţă emise in anul 2021, acestea au perioada de valabilitate prevazuta in Legea 165/2018, de un an de la data emiterii.

     IV.          MODIFICARI BILETE DE VALOARE

 

Acordarea biletelor de valoare este reglementata in Legea nr. 165/2018 si Normele Metodologice de aplicare a legii 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Biletele de valoare reprezinta tichetele de masa, tichetele cadou, tichetele de cresa si tichetele culturale.

De la 1 ianuarie 2027 in categoria biletelor de valoare reglementate de Legea nr. 165/2018 si Hotararea nr. 1045/2018 vor fi incluse si voucherele de vacanta.

Prin Ordonanta de urgenta 130/2021 s-au adus urmatoarele modificari la Legea 165/2018, urmand ca in urmatoarele 60 de zile de la publicare modificarile sa fie actualizate in mod corespunzator si normele metodologice:

Incepand cu 1 februarie 2022, biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic. Incepand cu acesta data autorizatiile de functionare ca unitati emitente de bilete de valoare pe suport hartie, acordate de Ministerul Finantelor potrivit legii, isi pierd valabilitatea

Tichetele de masa, tichetele de cresa, tichetele culturale si, respectiv, tichetele cadou emise pe suport hartie potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 ianuarie 2022 sunt si raman valabile pana la expirarea datei de valabilitate inscrise pe acestea. 

Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajatilor proprii pentru cheltuieli sociale. Incepand cu 18.12.2021 este interzisa acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari, iar incepand cu 28.12.2021 constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda, acordarea tichetelor cadou altor categorii de beneficiari in afara angajatilor proprii.

      V.          MAJORARE PLAFON NETAXABIL AL CADOURILOR IN BANI SI/SAU IN NATURA, INCLUSIV TICHETELE CADOU

 

Conform OUG 130/2021 ce modifica prevederile Codului Fiscal, incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2022 se pot acorda cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou netaxabile in limita a maxim 300 lei. Anterior limita era de 150 lei/persoana/eveniment.

Conform Codului Fiscal sunt considerate venituri neimpozabile si nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale: ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.

Cadourile in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori angajatilor sunt venituri neimpozabile si nu sunt cuprinse in baza de calcul al contributiei in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 300 lei

(i) cadouri oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase; 

(ii) cadouri oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie; 

(iii) cadouri oferite salariatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

Prevederea privind contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, nu a suferit modificari, acestea nu se cuprind in baza de calcul, in masura in care valoarea totala a acestora intr-un an fiscal nu depaseste nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.

     VI.          INCETARE DECONTARE SOMAJUL TEHNIC

 

Somaj tehnic decontat de catre Stat a fost reglementat prin intermediul Ordonantei de urgenta nr. 111/2021. Incepand cu 1 ianuarie 2022 a iesit din vigoare aceasta ordonanta de urgenta ce prevedea ca pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, angajatii beneficiu de indemnizatii reprezentand 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat ce se suportau din bugetul asigurarilor pentru somaj daca nu depaseau 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021

Desi exista un proiect cu privire la prelungirea acordarii somajului tehnic decontat de Stat pana la terminarea starii de alerta, dar nu mai tarziu de 31 martie 2022, pana in prezent nu a intrat in vigoare, nefiind aprobat si publicat in Monitorul Oficial.

   VII.          PRELUNGIRE NEAPLICARE PREVEDERI CU PRIVIRE LA CHELTUIELILE CU EDUCATIA TIMPURIE PENTRU COPIII ANGAJATILOR

 

In perioada 1 ianuarie 2022 – 31 decembrie 2022 inclusiv se prelungeste suspendarea urmatoarelor prevederi din Codul Fiscal cu privire la sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie (0-6 ani)

 VIII.          INTRODUCERE INFRACTIUNE NOUA IN CAZUL NEPLATII IMPOZITELOR SI/SAU CONTRIBUTIILOR

 

Incepand cu 1 martie 2022, prin intrarea in vigoare a prevederilor OUG 130/2021 constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda retinerea si neplata, incasarea si neplata, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.  Dintre impozitele si si contributiile care fac parte din anexa precizam urmatoarele:

In cazul savarsirii unei infractiuni prevazute mai sus, daca in cursul urmaririi penale sau al judecatii prejudiciul cauzat este acoperit integral, iar valoarea acestuia nu depaseste 100.000 euro, in echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu amenda. Daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceleasi conditii este de pana la 50.000 euro, in echivalentul monedei nationale, se aplica pedeapsa cu amenda. 

In cazul in care prejudiciul produs nu depaseste valoarea de 100.000 euro, in echivalentul monedei nationale, iar in cursul urmaririi penale sau in cursul judecatii pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive, acesta, majorat cu 20% din baza de calcul, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral, fapta nu se pedepseste.. 

Dispozitiile de mai sus nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune prevazuta de prezenta lege intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de prevederile de mai sus. 

IX. OBLIGATIVITATE INROLARE IN SPATIUL PRIVAT VIRTUAL

 

Contribuabilul/Platitorul poate transmite organului fiscal competent cereri, inscrisuri sau orice alte documente. Incepand cu 1 martie 2022 cand intra in vigoare modificarile aduse Codului de procedura fiscala de catre OG 11/2021 persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 sunt obligati sa transmita organului fiscal central documente prin mijloace electronice de transmitere la distanta, respectiv prin inrolarea in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/A.N.A.F. 

In situatia in care contribuabilii/platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor sau oricaror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin utilizarea Spatiul Privat Virtual (SPV).

Informatii privind procedura de inrolarea sunt disponibile pe site-ul ANAF.

link: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/inreg_inrol_pf_pj_spv

Contexpert Consulting

Departament Salarizare