Prezenta informare contine detalii cu privire la modificarile legislative recente cu privire la:
1. Angajatorii ce se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare;
2. Obligatiile angajatorilor microintreprinderi cu pana la 9 salariati;
3. Modelul-cadru al contractului individual de munca;
4. Masurile impotriva COVID-19.
Prin legea 138/2021 s-a introdus prevederea in Codul Muncii potrivit careia in cazul in care angajatorul ce se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor un document care sa ateste activitatea desfasurata de acestia, sa inceteze si sa transmita in registrul general de evidenta a salariatilor incetarea contractelor individuale de munca
Documente eliberat de angajator trebuie sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate (conform art 34 (5) din Codul Muncii.
Prin Ordonanta de urgenta nr. 37/2021 s-au adus modificari in Codul Muncii pentru microintreprinderi cu pana la 9 salariati ce realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 2 milioane euro.
Fisa de post
Pentru microintreprinderi cu pana la 9 salariati ce realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 2 milioane euro, echivalent in lei, fisa postului nu mai este necesar sa fie intcmita pentru salariatii carora specificarea atributiilor postului se poate face verbal.
Totusi, la solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii comunice in scris fisa postului cu specificarea atributiilor postului.
Evidenta orelor lucrate
Pentru salariatii microintreprinderilor cu pana la 9 salariati ce realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 2 milioane euro, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia (similar salariatii mobili si salariatii care desfasoara munca la domiciliu)
Regulamentul intern
Pentru salariatii microintreprinderilor cu pana la 9 salariati ce realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 2 milioane euro, Regulamentul intern nu mai trebuie intcmit.
Prin Ordinul nr. 585/2021 s-au adus urmatoarele modificari si completari la modelul-cadru al contractului individual de munca:
Atributiile postului sunt prevazute in fisa postului, anexa la contractul individual de munca, cu exceptia microintreprinderilor cu pana la 9 salariati.
Noua obligatie a angajatorilor este de a informa angajatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat.
Pensia administrata privat (Pilonul II) provine din partea de contributie la sistemul de pensii care a fost redirectionata de la sistemul public (pensia de stat Pilon I) catre un fond de pensii administrat privat de catre entitati specializate.
Aderarea la un fond de pensii administrat privat Pilon II este obligatorie pentru persoanele cu varste pana in 35 ani si optionala pentru persoanele cu varste cuprinse intre 35 si 45 de ani.
O persoana devine participant la un fond de pensii prin semnarea unui act de aderare individual, din proprie initiativa sau in urma repartizarii sale de catre institutia de evidenta.
Prin legea 221/2021 s-au adus completarii Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 introducandu-se acordarea de zile libere platite persoanelor care se vaccineaza impotriva COVID-19.
Incepand cu data de 29 iulie 2021 persoanele care se vaccineaza impotriva COVID-19 beneficiaza, la cerere, de urmatoarele drepturi:
a) cate o zi libera platita, care nu se include in durata concediului de odihna, pentru fiecare doza de vaccin efectuata, in cazul angajatilor din sistemul public si privat;
b) cate o zi de scutire pentru frecventarea cursurilor, pentru fiecare doza de vaccin efectuata, in cazul elevilor si studentilor;
c) cate o zi de permisie, pentru fiecare doza de vaccin efectuata, in cazul cadrelor militare in activitate si al soldatilor si gradatilor profesionisti.
Acordarea zilelor libere platite se realizeaza pe baza adeverintei de vaccinare eliberate potrivit legii. In situatia in care ziua libera coincide cu ziua vaccinarii, persoanele au obligatia depunerii adeverintei de vaccinare in prima zi lucratoare de la vaccinare.
Beneficiaza de zile libere platite si unul dintre parinti sau reprezentantul legal al copilului cu varsta de pana la 18 ani, precum si al persoanei cu dizabilitati cu varsta de pana la 26 de ani, in ziua vaccinarii copilului, respectiv a persoanei cu dizabilitati.
Drepturile se acorda pe baza adeverintei de vaccinare si a declaratiei pe propria raspundere a celuilalt parinte sau a reprezentantului legal, potrivit careia acesta nu a solicitat si nu va solicita zile libere pentru insotirea la efectuarea vaccinului a copilului cu varsta sub 18 ani, respectiv a persoanei cu dizabilitati cu varsta de pana la 26 de ani. In cazul familiilor monoparentale, in declaratia pe propria raspundere se va mentiona faptul ca parintele se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 3 din Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Zilele libere nu se acorda in situatia in care angajatii sunt vaccinati la locul de munca prin grija angajatorului.
Pentru a nu afecta semnificativ activitatea angajatorului, angajatii au obligatia de a informa angajatorul cu privire la optiunile de programare a zilelor libere pe care urmeaza sa le solicite, in vederea asigurarii in conditii optime a functionarii activitatii acestuia.
Contexpert Consulting
Departament Salarizare