M.O. 150/01.03 - Hotarare nr. 150/2011 din 23/02/2011 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, precum si pentru modificarea si completarea H.G. nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc
Impozit pe profit
- Sunt aduse clarificari privind impozitarea profiturilor realizate prin intermediul unui sediu permament situat in afara Romaniei, atunci cand se aplica “metoda scutirii” potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri. In aceasta situatie, atat veniturile cat si cheltuielile inregistrate de sediul permanent se vor consolida in Romania ca fiind venituri neimpozabile si respectiv cheltuilei nedeductibile la calculul impozitului pe profit, cu conditia prezentarii documentului justificativ eliberat de autoritatea competent a statului strain care atesta impozitul platit in strainatate.
- Hotararea aduce clarificari asupra modului de calcul al profitului impozabil/pierderii fiscale, pentru anul 2010, in urma abrogarii impozitului minim, masura care a determinat introducerea unor reguli specifice pentru declararea rezultatului fiscal aferent anului 2010.
Astfel, contribuabilii obligati la plata trimestriala a impozitului pe profit depun declaratia privind impozitul pe profit pentru cele doua perioade ale anului 2010 doar daca, pana la data de 1 octombrie 2010, au datorat impozit minim cel putin intr-un trimestru.
Cei care in perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010, in urma efectuarii comparatiei impozitului pe profit cu impozitul minim, au datorat, in cele 3 trimestre doar impozit pe profit depun declaratia privind impozitul pe profit pentru intreg anul 2010.
Spre deosebire de acestia, pentru contribuabilii, societati bancare precum si cei care realizeaza venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura determinarea perioadei fiscale pentru depunerea declaratiei de impozit se face prin efectuarea unei comparatii pe cumulat perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2010 si, daca in aceasta perioada rezulta impozit minim, acestia vor depue doua declaratii pentru anul 2010. In caz contrar, acestia vor depune o singura declaratie.
Pentru determinarea profitului impozabil aferent perioadei 1 ianuarie-30 septembrie 2010, respectiv 1 octombrie-31 decembrie 2010, se vor avea in vedere urmatoarele:
- cheltuielile deductibile limitat se stabilesc in functie de baza de calcul corespunzatoare, aferenta fiecarei perioade, sumele deductibile determinate pentru fiecare perioada fiind definitive;
- pentru aplicarea prevederilor titlului VI «Taxa pe valoarea adaugata» referitoare la colectarea taxei aferente depasirii plafonului pentru cheltuielile de protocol, taxa colectata se calculeaza asupra depasirii plafonului aferent fiecarei perioade, prin insumarea acestora;
- pentru determinarea limitei fiscale a cheltuielilor, in situatia in care limita de 400 euro, 250 euro, respectiv 4.000 euro nu este depasita in perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010, pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2010 limitele respective se vor determina ca diferenta intre 400 euro, 250 euro, respectiv 4.000 euro si limitele pana la care cheltuielile respective au fost deduse in perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010;
- provizioanele fiscale se deduc la calculul profitului impozabil in fiecare perioada daca sunt indeplinite conditiile de deductibilitate prevazute in Codul fiscal;
- limita de deducere a rezervei legale se stabileste in functie de baza de calcul corespunzatoare, aferenta fiecarei perioade, sumele deductibile determinate pentru fiecare perioada fiind definitive;
- gradul de indatorare se determina luand in calcul capitalul imprumutat si capitalul propriu aferente fiecarei perioade, astfel:
– pentru perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010, gradul de indatorare se determina ca raport intre capitalul imprumutat si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul anului si sfarsitul acestei perioade;
– pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2010, gradul de indatorare se determina ca raport intre capitalul imprumutat si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul si sfarsitul acestei perioade;
- veniturile si cheltuielile realizate in anul 2010 de o persoana juridica romana prin intermediul unui sediu permanent situat intr-un stat strain se vor lua in calcul la determinarea profitului impozabil aferent perioadei 1 octombrie-31 decembrie 2010;
- pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2010, profitul investit in aceasta perioada reprezinta soldul contului de profit si pierdere, respectiv profitul contabil cumulat de la inceputul anului, din care se scade suma profitului investit anterior pentru care s-a aplicat facilitatea. Scutirea de impozit pe profit aferenta investitiilor realizate se acorda in limita impozitului pe profit datorat pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2010.
- pierderea fiscala aferenta perioadei 1 ianuarie-30 septembrie 2010 se recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi, perioada 1 octombrie-31 decembrie 2010 fiind considerata primul an de recuperare a pierderii fiscale.
- Pierderea fiscala aferenta perioadei 1 octombrie-31 decembrie 2010 se recupereaza din profiturile obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi, respectiv 5 ani consecutivi in cazul pierderilor realizate prin intermediul unui sediu permanent situat intr-un stat strain.
- Pentru recuperarea pierderii fiscale inregistrate in anii anteriori anului 2010, anul 2010 este considerat un singur an fiscal in sensul celor 5 ani, respectiv 7 ani consecutivi.
Impozitul pe dividendele platite persoanelor juridice
Pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului, pentru care a fost retinut si platit impozit pe dividende, daca la data platii efective persoana juridica beneficiara indeplineste conditiile cu privire la procentul si perioada minima de detinere pentru aplicarea scutirii, persoana juridica care plateste dividendul poate solicita restituirea impozitului.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Sunt aduse clarificari privind domeniile pentru care nu se poate opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, in sensul ca persoana juridica nu trebuie sa inregistreze venituri din acele activitati, chiar daca activitatile respective sunt prevazute in codul CAEN al companiei.
Incadrarea in categoria veniturilor din consultanta si management se efectueaza prin analiza contractelor incheiate si a altor documente care justifica natura veniturilor.
Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati de natura celor pentru care nu este permisa aplicarea impozitului pe venitul microintreprinderilor, datoreaza impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate incepand cu trimestrul respectiv.
Numarul de salariati reprezinta numarul de persoane angajate cu contract individual de munca, indiferent de durata timpului de munca, inscrise lunar in statele de plata si/sau in registrul general de evidenta a salariatilor.
La analiza indeplinirii conditiei privind numarul de salariati se numara si contractele de munca suspendate, potrivit legii. Pentru persoanele juridice care au un singur salariat care demisioneaza in cursul unei luni, precum si in situatia in care raportul de munca inceteaza ca urmare a pensionarii sau desfacerii contractului individual de munca in urma savarsirii unor acte care, potrivit legii, sunt sanctionate inclusiv prin acest mod, conditia privind numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul lunii urmatoare este angajat un alt salariat.
Persoanele juridice romane pentru care perioada de inactivitate temporara/nedesfasurare a activitatii inceteaza in cursul anului pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul urmator celui in care perioada de inactivitate temporara inceteaza, daca la data de 31 decembrie a anului respectiv indeplinesc conditiile prevazute pentru microintreprinderi.
In situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro, contribuabilul va instiinta organul fiscal cu privire la modificarea tipului de impozit datorat prin depunerea unei declaratii de mentiuni. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea exercitiului financiar precedent.
Microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de reorganizare sau de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit includ in baza impozabila rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.
Totusi, chiar daca isi inceteaza existenta, nu se vor impozita rezervele constituite din profitul net, rezervele constituite din diferente de curs favorabil aferente capitalului social in devize sau disponibilului in devize, precum si sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit pe profit, repartizate ca surse proprii de finantare, potrivit legii, care au fost constituite in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.
Impozitul pe venit
Venituri din salarii
Valoarea de 150 de lei a cadourilor oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, a zilei de 1 iunie, a Craciunului si a sarbatorilor similare altor culte religioase, se aplica pentru fiecare copil minor al fiecarui angajat. Spre exemplu, daca angajatul are doi copii, cadourile in valoare de 300 de lei acordate cu ocazia sarbatorilor mentionate vor fi considerate venituri neimpozabile.
Venituri din activitati independente
Se aduc clarificari cu privire la modalitatea reorganizarii activitatii independente in timpul anului fiscal. Astfel, venitul net/ pierderea se determina separat pentru fiecare perioada in care activitatea independenta a fost desfasurata de contribuabil.
Se stabileste modalitatea de calcul a venitului net anual pe baza normelor anuale de venit in situatia in care activitatea se desfasoara in mai multe locuri diferite sau contribuabilul desfasoara mai multe activitati. Astfel, in situatia in care un contribuabil desfasoara acelasi tip de activitate in doua sau mai multe locuri diferite pentru care venitul net se determina pe baza normelor anuale de venit, stabilirea venitului net anual se efectueaza prin insumarea nivelului normelor de venit, stabilite potrivit criteriilor specifice de la fiecare loc de desfasurare a activitatii.
In cadrul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala se includ veniturile in bani, cat si echivalentul in lei al veniturilor in natura.
Pentru contribuabilii care desfasoara o activitate care genereaza venituri comerciale pentru care venitul net anual este stabilit pe baza normelor de venit, platitorii de venituri nu au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate potrivit art. 52 din Codul fiscal, cu conditia prezentarii de catre contribuabilii respectivi a copiei formularului 260 “Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit”.
Obligatii declarative si de plata
Contribuabilii care determina venitul net pe baza de norme de venit, iar prin efectul legii trec in anul urmator la sistemul real de impunere, au obligatia depunerii unei declaratii referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, pana la data de 15 mai a anului de impunere.
Declaratia privind venitul realizat se va depune in intervalul 1 ianuarie – 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Alte venituri
Se stabileste ca veniturile realizate din valorificarea prin centrele de colectare a deseurilor de metal, hartie, sticla si altele asemenea de catre persoanele fizice vor fi impozitate, fiind incadrate la venituri din alte surse, chiar daca acestea provin din gospodaria proprie.
Evitarea dublei impuneri
Veniturile realizate din strainatate pentru care conventiile de evitare a dublei impuneri prevad ca acestea sunt impuse in celalalt stat, iar respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri «metoda scutirii», respectivul venit va fi scutit de impozit in Romania. Acest venit se declara in Romania, dar este scutit de impozit daca se anexeaza documentul justificativ eliberat de autoritatea competenta a statului strain, care atesta impozitul platit in strainatate
Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti
Au fost aduse clarificari privind notiunea de “plata a unui venit”, prin aceasta intelegandu-se indeplinirea obligatiei de a pune fonduri la dispozitia creditorului in maniera stabilita prin contract sau prin alte intelegeri convenite intre parti care conduc la stingerea obligatiilor contractuale.
Taxa pe valoarea adaugata
- Se aduc clarificari cu privire la situatiile care sunt considerate a fi asimilate livrarilor de bunuri in cazul contractelor de leasing financiar avand ca obiect bunuri mobile corporale. Astfel, in cazul rezilierii acestor contracte, se considera ca bunurile sunt lipsa din gestiunea locatorului/finantatorului la expirarea termenului limita prevazut in contract pentru restituirea bunului de catre utilizator, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data rezilierii contractului.
- In cazul transferului de active neimpozabil, primitorul activelor are obligatia de a transmite cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca acesta nu intentioneaza sa lichideze imediat activitatea respectiva. In plus, aplicarea regimului de taxare in cazul transferului de active nu va fi sanctionata de organele de inspectie fiscala daca operatiunea in cauza ar fi fost taxabila prin efectul legii sau prin optiune, cu exceptia situatiei in care se constata ca tranzactia a fost taxata in scopuri fiscale;
- Limitarea deductibilitatii TVA in cazul cheltuielilor de protocol se aplica si in cazul microintreprinderilor sau al persoanelor impozabile (!!!inclusiv PFA) care nu trebuie sa depuna situatii financiare anuale, incadrarea determinandu-se conform datelor raportate in declaratiile privind veniturile realizate;
- Se aduc clarificari privind facturile/alte documente specifice emise pentru transportul international de bunuri, altul decat cel intracomunitar, prestat catre persoane neimpozabile precum si pentru transportul international de calatori
- Se clarifica conceptul de acces la evenimente culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de diverisment si alte evenimente similare precum si serviciile auxiliare legate de acordarea accesului la evenimentele mai sus mentionate;
- Cursul de schimb valutar utilizat in cazul evenimentelor care determina ajustarea bazei impozabile (este vorba despre discounturile acordate ulterior livrarii, anularea totala sau partiala a unei operatiuni sau ca urmare a returului), va fi acelasi ca cel al operatiunii de baza;
- Persoanele impozabile nestabilite pe teritoriul Romaniei dar care se inregistreaza in scopuri de TVA isi pot exercita dreptul de deducere si pentru achizitiile efectuate inainte de data inregistrarii, nemifiind necesara solicitarea rambursarii TVA conform Directivei a VIII-a;
- Beneficiarii unor livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate in cadrul procedurii de executare silita a unui contribuabil declarat inactiv sau a unei persoane impozabile in inactivitate temporara au drept de deducere a TVA pentru operatiunile respective, chiar daca furnizorului i-a fost anulat codul de TVA;
- Se precizeaza ca activele corporale fixe de natura mijloacelor fixe amortizabile care fac obiectul leasingului sunt considerate bunuri de capital la locator/finantator daca limita minima a duratei normale de utilizare este egala sau mai mare de 5 ani;
- Se aduc clarificari legate de corectarea autofacturilor. Astfel, in cazul in care o autofactura a fost emisa eronat, aceasta fie se storneaza si se emite alta corecta, fie se anuleaza.
Accize
- Se aduc precizari cu privire la conceptul de „pret de vanzare cu amanuntul”. Pentru tigarete se stabileste formularul privind raportarea acestor preturi;
- Se clarifica unele aspecte cu privire la documentele comerciale ce insotesc produsele energetice de la/spre diverse locatii;
- Se elimina aplicarea unei accize reduse pentru anumite produse energetice utilizate drept combustibil pentru motor sau incalzire de continut minim de biomasa, conform reglementarilor in vigoare.
Contributii sociale obligatorii
- Se introduce definitia „persoanei fizice rezidente”, definitie aplicabila strict in scopul contributiilor sociale, ca fiind acea persoana care isi are domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, precum si strainii si apatrizii care sunt titulari ai drepturilor legale de sedere si de munca pe teritoriul Romaniei si care au obligatia platii contributiilor sociale obligatorii potrivit legislatiei specifice sistemelor de asigurari sociale.
- Se aduc clarificari cu privire la categoriile de persoane fizice si juridice care au calitatea de angajatori precum si entitatile asimilate angajatorului care au calitatea de platitori de venituri din activitati dependente. Astfel prin entitate asimilata angajatorului care are calitatea de platitor de venituri din activitati dependente se intelege orice entitate care nu are calitatea de persoana fizica si juridica si care, potrivit legii, are dreptul sa foloseasca personal angajat, cum ar fi: cabinete/birouri profesionale, societati civile.
- Pentru sumele primite de reprezentanti in adunarea generala a actionarilor (i.e. AGA), in consiliul de administratie, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, precum si in comisia de cenzori, contributia individuala de asigurari sociale se datoreaza indiferent daca detin si calitatea de pensionari sau angajati cu contract individual de munca.
- Se aduc clarificari cu privire la baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii ce include si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator.
- Se aduc clarificari cu privire la baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii ce include detalii cu privire la modalitatea de aplicarea a plafonului in cazul contributiei individuale de asigurari sociale. Astfel, in cazul persoanelor care obtin venituri ca urmare a incheierii mai multor contracte individuale de munca cu angajatori diferiti, veniturile obtinute se plafoneaza pe fiecare angajator in parte.
« Arhiva noutati legislative