1. Modificari privind impozitul pe profit datorat – s-a introdus impozitul minim care trebuie platit indiferent daca se realizeaza sau nu profit
Astfel, potrivit O.U.G. 34/2009, toti contribuabilii, persoane juridice romane platitoare de impozit pe profit, au obligatia sa plateasca un impozit minim, stabilit in functie de veniturile totale inregistrate in anul anterior, in cazul in care acestea nu realizeaza profit impozabil in anul curent, sau impozitul pe profit calculat este mai mic decat cel minim prevazut de prezenta Ordonanta.
Impozitul minim datorat va fi stabilit in functie de veniturile totale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, astfel:
Venituri totale anuale
Impozit minim annual
(lei)
(lei)
0 – 52.000
2.200
52.001 – 215.000
4.300
215.001 – 430.000
6.500
430.000 – 4.300.000
8.600
4.300.000 – 21.500.000
11.000
21.500.001 – 129.000.000
22.000
Peste 129.000.001
43.000
Cotele forfetare de impozit vor intra in vigoare incepand cu trimestrul al II-lea al acestui an. Practic, incepand cu acest trimestru, toti contribuabilii ar trebui sa plateasca cel putin impozitul minim, chiar daca acestia inregistreaza pierdere sau valoarea veniturilor lor este 0 in acest trimestru.
De exemplu, in cazul in care un contribuabil nu a realizat nici un fel de venituri in anul precedent sau veniturile totale ale acestuia au fost de pana la 52.000 lei impozitul minim datorat de acesta in anul urmator ar fi de 2.200 lei. Totusi, pentru anul 2009, impozitul minim se va calcula doar pentru perioada mai – decembrie, prin impartirea impozitului minim, determinat functie de veniturile anului anterior, la 12 si inmultirea cu 8. Astfel, impozitul minim datorat de catre un contribuabil care in anul anterior a avut venituri de pana la 52.000 lei pentru trimestrul al II-lea al anului 2009 va fi in valoare de cel putin 367 lei, aceasta valoare fiind calculata pentru lunile mai – iunie 2009 . In cazul in care impozitul pe profit calculat potrivit prevederilor Codului fiscal pentru trimestrul al II-lea va fi mai mare decat 367 lei, contribuabilul va datora bugetului de stat impozitul cu valoarea cea mai mare.
Pentru trimestrele III si IV acest contribuabil va datora un impozit minim de 550 lei/trimestru, in cazul in care in anul 2009 acesta realizeaza pierdere sau impozitul pe profit calculat pentru aceste trimestre potrivit Codului fiscal este mai mic decat valoarea minima.
2. Modificari privind deductibilitatea cheltuielilor – cheltuielile privind combustibilul auto nu vor mai fi considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit
In perioada 1 mai 2009 – 31 decembrie 2010 persoanele juridice platioare de impozit pe profit si persoanele fizice care desfasoara activitati independente nu mai au voie sa deduca cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.
In ceea ce priveste vehiculele folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, vor fi deductibile doar cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor folosite de acestea, fara sa mai fie deductibile si cheltuielile privind combustibilul. Cheltuielile de intretinere si reparatie vor fi deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.
3. Modificari privind rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe
Rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se vor impozita concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe.
Astfel, in cazul in care o cladire care a fost reevaluata dupa data de 1 ianuarie 2004 este vanduta, rezerva din reevaluare va fi impozitata la momentul scoaterii din gestiune a cladirii vandute, si nu la momentul modificarii destinatiei rezervei asa cum era prevazut anterior. In acest caz, contribuabilii nu mai pot beneficia de amanarea impozitarii surplusului din reevaluare.
4. Modificari privind impozitul pe venitul microintreprinderilor: – si in cazul microintreprinderilor a fost introdus impozitul minim datorat
Potrivit prezentei Ordonante, cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este de 3% in anul 2009, nefiind prevazute cote de impozitare si pentru anii urmatori. Totodata, in cazul in care impozitul datorat de microintreprinderi este mai mic decat impozitul minim anual, (acelasi ca cel prevazut pentru platitorii de impozi pe profit), acestea vor fi obligate la plata impozitului la nivelul acestei sume.
5. Modificari privind taxa pe valoarea adaugata – nu mai este permisa deducerea TVA-ului aferent combustibilului si achizitiei autoturismelor
Au fost introduse limitari speciale ale dreptului de deducere a TVA-ului pentru achizitia vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
vehiculele sunt utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
vehiculele sunt utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
vehiculele sunt utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
vehiculele sunt utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii.
Prin achizitie de vehicule se intelege cumpararea unui vehicul din Romania, importul sau achizitia intracomunitara a vehiculului.
Prevederile referitoare la limitarea dreptului de deducere al TVA-ului pentru achizitia de autovehicule nu se aplica pentru avansurile care au fost achitate inainte de data de 1 mai 2009 pentru valoarea totala sau partiala a vehiculelor rutiere motorizate, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.
De asemenea nu mai este permisa nici deducerea taxei pe valoare adaugata aferenta achizitiilor de combustibil destinat utilizarii vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, cu exceptia vehiculelor prevazute in categoriile anterioare.
Prevederile privind limitarea dreptului de deducere al TVA-ului pentru autoturisme se vor aplica pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv.
6. Modificari privind perioada fiscala din punct de vedere al TVA – persoanele impozabile care platesc TVA trimestrial vor trece la plata TVA-ului lunar in cazul in care fac achizitii intracomunitare
In cazul in care un contribuabil care depune decontul de TVA trimestrial realizeaza o achizitie intracomunitara, acesta va trece din luna urmatoare la depunerea lunara a decontului de TVA si implicit va fi obligat la plata lunara a TVA-ului.
Acesti contribuabili trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care a avut loc achizitia intracomunitara.
7. Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative – sunt prevazute noi amenzi pentru nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea acesteia cu date eronate
Potrivit modificarilor, constituie contraventie nedepunerea la termen a decaratiei recapitulative privind achizitiile si livrarile intracomunitare (declaratia 390) precum si depunerea unor declaratii incorecte sai incomplete. Aceste contraventii se sanctioneaza cu amenda de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau din diferentele declarate in plus, rezultate ca urmare a depunerii unor declaratii incorecte ori incomplete. Practic, valoarea amenzii poate ajunge la 10,5% din valoarea TVA-ului aferent achizitiei intracomunitare.
Potrivit Rectificarii publicata in