Noutati / Publicatii

 

Filter:

  • > Sterge filtre

 

Arhiva noutati legislative

M.O. 476/10.07 - Ordin nr. 1308/2009 din 02/07/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe

Potrivit acestui Ordin, in cazul in care, pentru solutionarea deconturilor de TVA cu optiune de rambursare este necesara obtinerea unor informatii suplimentare, organul fiscal poate solicita altor organe fiscale efectuarea unui control incrucisat, acestea fiind obligate sa transmita rezultatele controlului in termen de 45 de zile de la solicitare. Acest termen se poate prelungi, in cazuri justificate, cu 45 de zile de catre directia coordonatoare din cadrul ANAF. Prelungirea termenului se realizeaza pentru intreaga suma solicitata la rambursare si nu poate opera pentru sume partiale.
Efectuarea de controale incrucisate se planifica cu prioritate fata de alte activitati de inspectie fiscal si pot fi efectuate si de catre comisarii Garzii Financiare, in cazuri temeinic justificate, cu aprobarea presedintelui ANAF.

In cazul in care contribuabilul pentru care s-a emis o decizie de rambursare a TVA inregistreaza obligatii fiscale restante, organul fiscal competent efectueaza de indata compensarea acestora.
In situatia in care suma aprobata la rambursare, inscrisa in decizia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, este mai mare decat cuantumul obligatiilor fiscale compensate, restituirea diferentei se efectueaza in termenul prevazut de lege.

In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, creantele principale sau accesorii privind drepturi de rambursare sau de restituire ale contribuabililor pot fi cesionate numai dupa stabilirea lor potrivit legii.
Cesiunea produce efecte fata de organul fiscal competent in administrarea cedentului numai de la data la care aceasta a fost notificata de catre cesionar, potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din Codul de procedura fiscala. Platile efectuate intre organul fiscal si contribuabilul cedent pana la notificarea cesiunii sunt valabile. Dupa notificare, organul fiscal devine debitorul cesionarului, cedentul nemaiavand un drept de creanta asupra bugetului pentru sumele inscrise in decizia de rambursare si care au facut obiectul cesiunii. Operatiunea de restituire de sume de la buget se realizeaza numai dupa compensarea eventualelor obligatii fiscale inregistrate de catre contribuabil, astfel ca obiect al cesiunii pot reprezenta numai sumele efectiv de restituit contribuabilului cedent.
In vederea corelarii situatiei contabile a cesionarului cu cea fiscala existenta in evidenta analitica pe platitori, cesionarul, in cazul in care inregistreaza obligatii fiscale restante, va depune, concomitent cu notificarea contractului de cesiune, si o cerere de compensare a obligatiilor fiscale restante, caz in care, potrivit prevederilor art. 122 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, data stingerii va fi data depunerii cererii de compensare la organul fiscal competent in administrarea cedentului.
In cazul in care cesionarul, desi inregistreaza obligatii fiscale restante, nu depune cerere de compensare, data stingerii este data inregistrarii operatiunii de compensare de catre unitatea de trezorerie care deserveste organul fiscal competent in administrarea cedentului, conform notei de compensare intocmite de catre acesta.
In situatia in care cesionarul incheie un contract de cesiune a dreptului de rambursare, il notifica potrivit prevederilor legale si depune concomitent si o cerere de compensare a obligatiilor sale restante, organul fiscal competent in administrarea cedentului, dupa compensarea eventualelor obligatii fiscale inregistrate de catre acesta, va solicita, in scris, organului fiscal competent in administrarea cesionarului situatia obligatiilor fiscale restante inregistrate de catre cesionar si va intocmi nota privind compensarea obligatiilor fiscale – MFP-ANAF cod 14.13.41.99, in format hartie, in 4 exemplare, pe care le va transmite unitatii de trezorerie si contabilitate publica care deserveste organul fiscal competent in administrarea cedentului. Data stingerii obligatiilor fiscale restante ale cesionarului este data depunerii cererii de compensare.
In situatia in care contribuabilii nu doresc cesiunea dreptului de rambursare si avand in vedere ca un mare numar al creditorilor contribuabililor care detin drepturi de rambursare au domiciliul fiscal pe raza altor organe fiscale, se va constitui o baza de date la nivel national referitoare la contribuabilii care detin drepturi de rambursare, precum si la creditorii acestora, necesara identificarii relatiilor dintre acestia in scopul infiintarii popririlor pe venituri, respectiv al verificarii valorii sumelor notificate fata de nivelul obligatiilor bugetare ale cesionarilor.
In vederea realizarii operatiunilor de cesionare a TVA-ului de rambursat, prezentul Ordin aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
„Lista furnizorilor neachitati la data de ….”, formular pe care il depune la organul fiscal competent cedentul;
„Notificare privind cesionarea dreptului de restituire, conform art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”, formular pe care il depune la organul fiscal competent cesionarul.
Activitatea de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata, indiferent de categoria de risc in care acestea au fost incadrate, se monitorizeaza cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Directia generala de tehnologia informatiei din cadrul ANAF. Baza de date locala se actualizeaza de indata, pe masura ce in procesul de solutionare a solicitarilor de rambursare sunt parcurse etapele procedurale.
Dispozitiile prezentului ordin sunt aplicabile atat deconturilor cu optiune de rambursare aflate in curs de solutionare la organele fiscale competente la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, cat si deconturilor care se depun dupa aceasta data. Deconturile aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, cu termenul de solutionare intarziat, se solutioneaza cu prioritate, in ordinea vechimii acestora, incepand cu cele mai vechi, pana la eliminarea stocului de astfel de deconturi.

« Arhiva noutati legislative