1. Autorizarea si functionarea magazinelor duty-free
Pentru obtinerea autorizatiei de functionare a magazinelor duty-free, persoana juridica solicitanta va depune la Autoritatea Nationala a Vamilor o cerere de autorizare insotita de o serie de documente. De asemenea, operatorul economic trebuie sa faca dovada platii taxei de autorizare in valoare de 10.000 euro pe an.
Amplasarea magazinelor duty-free diplomatice, precum si constructia acestora nu trebuie sa permita accesul in incinta al persoanelor care nu au calitatea de cumparator in sensul prezentelor norme. Planurile si schitele de amplasare a constructiilor existente sau care urmeaza sa fie construite cu destinatia de magazine duty-free diplomatice se avizeaza de birourile vamale in a caror raza de competenta urmeaza sa isi desfasoare activitatea magazinele.
Vanzarile de marfuri din magazinele duty-free diplomatice se pot face numai pe baza carnetelor de identitate CD eliberate de Ministerul Afacerilor Externe. Reprezentantele diplomatice si personalul acestora pot cumpara marfuri din magazinele duty-free diplomatice pe baza de comenzi intocmite in 3 exemplare, cu avizul prealabil al Ministerului Afacerilor Externe. Un exemplar al comenzii se retine de Ministerul Afacerilor Externe. Dupa onorarea partiala sau totala a comenzii magazinul confirma, sub semnatura persoanei abilitate, pe celelalte doua exemplare, felul si cantitatea marfurilor vandute. Un exemplar se pastreaza la magazin, iar celalalt exemplar se restituie reprezentantei diplomatice.
Aprovizionarea magazinelor duty-free se poate face cu marfuri comunitare si/sau necomunitare. Prin magazinele duty-free pot fi vandute numai marfurile prevazute in anexa nr. 6 la Ordin, acestea fiind comercializate numai in cantitati destinate uzului personal. Preturile de vanzare ale produselor se exprima in dolari S.U.A. si/sau in euro si se afiseaza la vedere, produsele avand obligatoriu mentiunea duty-free. Incasarea marfurilor vandute se poate face in oricare dintre valutele liber convertibile inscrise in listele cuprinzand cursurile de schimb valutar comunicate de BNR.
Justificarea vanzarilor de marfuri se face prin bonuri fiscale sau prin facturi. Facturile vor fi utilizate pentru produse de folosinta indelungata, cum ar fi: aparatura foto, aparatura electronica, aparatura electrocasnica etc. Atat bonurile fiscale cat si facturile vor avea imprimat textul „DUTY-FREE”.
Controlul activitatii de comercializare a marfurilor in regim duty-free se face de catre Autoritatea Nationala a Vamilor, de Garda Financiara si de celelalte organe de control abilitate prin lege si poate consta in verificari inopinate ale tranzactiilor, in examinarea marfurilor care sunt comercializate si in verificari ale evidentelor operative, contabile si fiscale.
Biroul vamal in a carui raza de competenta se afla magazinul duty-free are obligatia sa efectueze cel putin un control trimestrial.
2. Autorizarea unitatilor emitente de tichete de masa, tichete-cadou si tichete de cresa
Pot solicita autorizarea pentru emiterea tichetelor de masa numai societatile comerciale care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
au un capital social subscris varsat in valoare de cel putin 1 milion euro, luandu-se in calcul cursul de schimb la data infiintarii societatii sau la data ultimei majorari a capitalului social, inregistrata la registrul comertului;
dovedesc faptul ca dispun de un ansamblu de masuri de securitate care garanteaza buna functionare a sistemului tichetelor de masa;
nu inregistreaza plati restante fata de bugetele pentru care Ministerul Economiei si Finantelor detine calitatea de creditor bugetar si bugetele locale;
prezinta un angajament din care sa rezulte ca vor respecta toate prevederile dispozitiilor legale in vigoare referitoare la tichetele de masa, criteriile care stau la baza eliberarii autorizatiei de functionare.
Aceleasi conditii le sunt aplicabile si unitatilor emitente de tichete-cadou si tichete de cresa.
Autorizatia de functionare se elibereaza pe o perioada de un an, solicitarea reautorizarii facandu-se cu cel putin 45 de zile calendaristice inainte de data expirarii autorizatiei de functionare.
In cazul in care in activitatea desfasurata se constata abateri de la prevederile legale in vigoare referitoare la tichetele de masa si, respectiv, de la criteriile mentionate mai sus, comisia poate dispune suspendarea autorizatiei de functionare pe o perioada de 1 la 3 luni, retragerea autorizatiei de functionare sau nereautorizarea societatii in cauza, dupa caz._x000D_