TVA
Au fost aduse clarificari privind rezolvarea situatiilor ce pot aparea ca urmare a modificarii cotei de TVA de la 19% la 24%, astfel:
in cazul in care nu se poate determina operatiunea de baza care a generat evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal (reduceri acordate ulterior livrarii/prestari, modificarea preturilor de vanzare, anularea totala sau partiala a unui contract) astfel incat la emiterea facturii de storno sa fie folosita cota de TVA a operatiunii de baza, atunci se va aplica cota de TVA in vigoare la data la care a intervenit evenimentul.
se precizeaza ca in cazul avansurilor privind achizitiile intracomunitare de bunuri nu se vor face regularizari in situatia modificarii cotelor de TVA, cota aplicabila fiind cea in vigoare la data la care intervine exigibilitatea taxei.
Pentru livrarile interne, facturile de avans trebuie regularizate, aplicandu-se cota de TVA in vigoare la data livrarii. Aceleasi prevederi sunt aplicabile si pentru operatiunile pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei, inclusiv pentru serviciile externe primite si pentru care au fost inregistrate avansuri anterior schimbarii cotei de TVA.
In cazul in care se aplica strucura de comisionar, faptul generator pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane;
Sunt date si alte exemple privind aplicarea noii cote de TVA pentru o serie de servicii pentru care exigibilitatea taxei deroga de la regulile generale.
Accize:
se fac precizari privind aplicarea noilor prevederi cu privire la posibilitatea depozitarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize, in alte locuri decat cele autorizate ca antrepozite fiscale de productie;
se definesc o serie de notiuni introduse prin OUG, printre care capacitatea maxima de productie in 24 de ore, organizarea administrativa a unui operator economic, antrepozitarul autorizat pentru productie de produse energetice sau pentru productie de tigarete care poate detine antrepozite fiscale de depozitare;
se introduc precizari cu privire la calculul garantiilor in cazul antrepozitelor fiscale de productie si a expeditorilor inregistrati;
se introduc precizari cu privire la documentele necesare reautorizarii antrepozitarilor autorizati, ca urmare a stabilirii unor perioade de valabilitate a autorizatiilor de antrepozit fiscal;
se introduc precizari necesare aplicarii dispozitiilor tranzitorii, in cazul antrepozitelor fiscale de depozitare a caror autorizatie isi inceteaza valabilitatea la 1 septembrie 2010, cu privire la: deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize, marcarea produselor accizabile supuse acestui sistem, tratamentul fiscal al produselor accizabile primite sau detinute de antrepozitele fiscale de depozitare, precum si stabilirea unor proceduri simplificate de autorizare a acestor antrepozitari in calitate de destinatar inregistrat sau importator autorizat de produse accizabile;
se mentioneaza situatiile de restituire a accizelor in cazul produselor accizabile livrate la export, ca urmare a desfiintarii antrepozitelor fiscale de depozitare;
sunt completate precizarile cu privire la acordarea exceptarii de la plata accizelor in cazul produselor energetice care sunt utilizate intr-un alt scop decat drept combustibil sau carburant ori in domenii de utilizare specifice;
se detaliaza cazurile de revocare a autorizatiilor in cazul expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati;
se clarifica regimul documentelor fiscale aferente produselor accizabile eliberate pentru consum.