Se modifica si completeaza urmatoarele acte normative:
1. O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
* Declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea. Prevederea se aplica incepand cu 1 ianuarie 2008, pentru declaratiile fiscale aferente anului 2007.
* Solutiile unitare adoptate prin decizii ale Comisiei de proceduri fiscale si aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F. sunt aplicabile de la data publicarii acestor decizii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I., solutiile fiind aplicabile si procedurilor in curs.
*Incepand cu 1 ianuarie 2008, impozitele si contributiile aferente veniturilor din salarii, precum si impozitul retinut la sursa pentru veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil se platesc astfel:
– trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de catre contribuabilii persoane juridice platitoare de impozitul pe veniturile microintreprinderilor, asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, precum si de catre persoanele fizice care desfasoara activitati independente. Atentie!!! pana acum plateau trimestrial persoanele juridice care au statut de microintreprindere, in conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii. Rezulta ca platitorii de impozit pe profit ce se incadrau in aceste conditii vor plati aceste cote lunar.
– semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului, de catre asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, cu exceptia institutiilor publice. Atentie!!! pana acum acestia plateau anual.
*Incepand cu data de 1 ianuarie 2008 sau cu obligatiile fiscale aferente lunii septembrie 2007, in cazul in care platesc integral si la termenele prevazute de lege obligatiile fiscale si nu au alte obligatii fiscale restante, debitorii vor efectua plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat, prevazute prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, într-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru obligatiile datorate bugetului de stat si a unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligatii de plata.
Distribuirea sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu obligatiile datorate. În cazul în care suma platita nu acopera obligatiile fiscale datorate, distribuirea, în cadrul fiecarui buget sau fond, pe tip de impozit, contributie sau alta suma reprezentând creanta fiscala se face mai întâi pentru impozitele si contributiile cu retinere la sursa si apoi pentru celelalte obligatii fiscale, proportional cu obligatiile datorate.
*Au fost majorate semnificativ nivelurile amenzilor prevazute! Daca pentru persoanele fizice amenzile erau cuprinse intre 50 si 5.000 de lei, acum acestea sunt intre 1.000 si 14.000 lei. Pentru persoanele juridice amenzile erau cuprinse intre 500 si 1.000 de lei, acum acestea fiind intre 1.000 si 27.000 lei.
2. O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
* Se anuleaza exceptarea de la obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale a operatorilor economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie pentru urmatoarele activitati:
– activitatile economice desfasurate in mod independent de persoanele fizice autorizate potrivit legii (activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale sunt in continuare exceptate);
– vanzarea bunurilor de folosinta indelungata, definite potrivit legii;
– vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza integral cu numerar si/sau substitute de numerar;
– vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza integral in momentul livrarii bunului sau prestarii serviciului.
* Se introduce obligativitatea utilizatorilor de aparate de marcat electronice fiscale de a inregistra banii personali detinuti de angajati si/sau de administratorul unitatii intr-un registru special intocmit in acest sens si sa introduca, la inceputul fiecarei zile, in aparatele de marcat electronice fiscale soldul initial reprezentand monedele/bancnotele divizionare necesare pentru a da restul clientului. Nerespectarea acestei obligatii se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 40.000 lei;
* Conform modificarilor nu mai trebuie sa fie predat lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, raportul memoriei fiscale pe perioada de raportare.
3. O.G. nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal
In afara de situatiile prevazute initial in care prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie acest este necesar si la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati si actionari
Valabilitatea certificatul de cazier fiscal este prelungita de la 15 la 30 de zile de la data emiterii iar eliberarea lui se face de indata, in prezenta contribuabilului sau a reprezentantului acestuia, renuntandu-se la termenul de 10 zile lucratoare de la data solicitarii eliberarii sau cel de maximum doua zile lucratoare pentru situatii de urgenta.
Taxa pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal sau pentru transmiterea electronica a informatiilor din cazierul fiscal este in suma de 20 lei pentru fiecare persoana.
_x000D_