M.O. 626/02.09 - Ordonanta nr. 29/2011 din 31/08/201 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscal
Principalele modificari se refera la:
- noi amenzi pentru declaratia 390. Potrivit modificarilor, constituie contraventie:
a) nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiei 390 – amenda este de la 1.000 la 5.000 lei; aceasta inseamna ca s-a eliminat amenda de 2% din valoarea nedeclarata insa inseamna si ca se va plati amenda in cazul in care se omite depunerea declaratiei in termen pentru serviciile intracomunitare primite/prestate;
b) depunerea de declaratii recapitulative incorecte ori incomplete – amenda este de la 500 la 1.500 lei. Atentie, aceasta inseamna ca se sanctioneaza inclusiv rectificarile pentru servicii!!!
Contravenientul are posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii.
Nu se sanctioneaza contraventional:
-
- persoanele care corecteaza declaratia recapitulativa pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative, cu conditia ca intre timp sa nu fi exista un control care sa constate diferentele respective;
- persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.
Aceste prevederi sunt aplicabile faptelor constatate dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, cu exceptia faptelor savarsite in legatura cu serviciile intracomunitare. In ceea ce priveste serviciile intracomunitare, amenzile se aplica faptelor savarsite dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante. Practic se primeste amenda doar pentru rectificarea declaratiei care avea termen de de depunere dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
De asemenea, in cazul in care s-a omis depunerea unei declartii pentru achizitii intracomunitare de bunuri inainte de intrarea in vigoare a ordonantei iar acest lucru s-a constatat dupa data intrarii in vigoare a modificarilor, amenda ce va fi platita este cea de 1.000 – 5.000 lei, nu de 2% din suma nedeclarata.
- s-a modificat ordinea stingerii datoriilor; astfel, vor fi stinse in primul rand toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimii.
In cazul in care suma platita nu acopera obligatiile fiscale datorate unui buget sau fond, distribuirea in cadrul fiecarui buget sau fond se va face in urmatoarea ordine:
a) pentru toate impozitele si contributiile cu retinere la sursa;
b) pentru toate celelalte obligatii fiscale principale;
c) pentru obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si b)
Aceste prevederi vor intra in vigoare incepand cu 1 octombrie 2011.
- a fost definita mai clar notiunea de sediu secundar care trebuie inregistrat la organele fiscale. Astfel, prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea.
De asemenea, notiunea de sediu secundar include si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni. Orice sediu secundar asa cum este definit mai sus, trebuie declarat la organele fiscale in termen de 30 de zile de la infiintare. Nu trebuie insa sa se declare potrivit acestor prevederi sediile secundare care se inregistreaza fiscal (cele unde lucreaza minimum 5 salariati). Atentie, amenda pentru nedeclararea sediilor secundare este intre 1.000 si 5.000 lei pentru persoanele juridice si intre 500 si 1.000 lei pentru persoanele fizice.
- s-a stabilit ordinea in care se folosesc modalitatile de comunicare a actelor administrative fiscale;
Astfel, actul administrativ fiscal trebuie sa se comunice prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
In cazul in care nu a fost posibila aceasta modalitate de comunicare, actul administrativ fiscal se poate comunica utilizand cel putin unul dintre urmatoarele mijloace:
-
- prin remiterea acestuia de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal sau prin prezentarea contribuabilului/imputernicitului la sediul organului fiscal, daca se asigura primirea, sub semnatura, a actului administrativ fiscal;
- prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului si confirmarea primirii acestuia.
In cazul in care nici aceste modalitati de comunicare nu au putut fi folosite, comunicarea actului administrativ fiscal se poate realiza prin publicitate (afisare la sediul organului fiscal si, daca este cazul, pe pagina de internet a acestuia).
Aceste prevederi se aplica si actelor de executare silita si altor acte emise de organele fiscale daca legea nu prevede altfel.
Actul administrativ fiscal ce nu a fost comunicat potrivit acestor prevederi nu este opozabil contribuabilului si nu produce efecte juridice.
- s-a modificat procedura de declarare a contribuabililor inactivi
Declararea contribuabililor inactivi, precum si reactivarea acestora, se face de catre organul fiscal, prin decizie, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin ANAF, care se comunica contribuabilului.
Ori de cate ori se constata ca un contribuabil a fost declarat inactiv din eroare, organul fiscal emitent anuleaza decizia de declarare a contribuabilului ca inactiv, cu efect pentru viitor si pentru trecut.
ANAF organizeaza evidenta contribuabililor declarati inactivi/reactivati in cadrul Registrului contribuabililor inactivi/reactivati care contine:
-
- datele de identificare a contribuabilului;
- data declararii ca inactiv a contribuabilului;
- data reactivarii;
- denumirea organului fiscal care a emis decizia de declarare in inactivitate/reactivare;
- alte mentiuni.
Registrul contribuabililor inactivi/reactivati este public si se va afisa pe site-ul ANAF.
Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal emitent, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate/reactivare, in termen de cel mult 3 zile de la data comunicarii.
Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti de la data inscrierii in registrul contribuabililor declarati inactivi.
Astfel, activitatea de declarare a contribuabililor inactivi a fost descentralizata, nemaifiind necesar un Ordin ANAF care sa fie publicat pe site si care sa intre in vigoare in termen de 15 zile de la afisare.
Practic, din momentul publicarii in registru nu mai sunt luate in considerare de catre autoritatile fiscale tranzactiile derulate cu acel contribuabil.
Avand in vedere ca fiecare organ fiscal va putea completa in registru starea contribuabilului, fara sa mai existe un termen initial de afisare/comunicare, acest registru ar trebui consultat in timp real de catre companiile care nu doresc sa aiba probleme privind deducerea TVA-ului sau a cheltuielii.
Contribuabilii declarati inactivi se reactiveaza daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
-
- isi indeplinesc toate obligatiile declarative prevazute de lege;
- isi indeplinesc toate obligatiile de plata;
- organele fiscale au constatat ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
- se detaliaza situatiile in care termenele de prescriptie se intrerup sau se suspenda.
Astfel, termenele de prescriptie se intrerup:
-
- in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
- la data depunerii de catre contribuabil a declaratiei fiscale dupa expirarea termenului legal de depunere a acesteia;
- la data la care contribuabilul corecteaza declaratia fiscala sau efectueaza un alt act voluntar de recunoastere a impozitului datorat.
Termenele de prescriptie se suspenda:
-
- in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
- pe perioada cuprinsa intre data inceperii inspectiei fiscale si data emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale;
- pe timpul cat contribuabilul se sustrage de la efectuarea inspectiei fiscale;
- pe perioada cuprinsa intre data declararii unui contribuabil inactiv si data reactivarii acestuia.
- s-au adus completari privind inregistrarea fiscala a persoanelor fizice nerezidente care sunt subiect intr-un raport juridic fiscal
Prin exceptie de la regulile generale, platitorul de venit poate solicita atribuirea codului de identificare fiscala (NIF) pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal si care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa iar impozitul retinut este final. Atribuirea codului de identificare fiscala se face pe baza cererii depuse de solicitant.
Alte modificari si completari:
- emiterea deciziei de impunere atunci cand se modifica baza de impunere se va face numai ca urmare a unor constatari prealabile ale organului fiscal sau in baza unei inspectii fiscale (atentie la corectarea declaratiei de venit realizata de PFA-uri, venituri din drepturi de autor, chirii etc.)
- s-a modificat termenul de emitere a deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impunere in urma inspectiei fiscale, noul termen fiind de 30 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei. Anterior deciziile trebuiau emise in termen de 7 zile de la data finalizarii raportului de inspectie fiscala.
- se precizeaza ca in urma inspectiei fiscale, contribuabilului i se va prezenta un proiect al raportului de insepctie, contribuabilul avand dreptul sa isi prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile inspectiei fiscale, in termen de 3 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei. Data incheierii inspectiei fiscale este data programata pentru discutia finala cu contribuabilul sau data notificarii de catre contribuabil ca renunta la acest drept. Anterior nu era prevazut un termen in care contribuabilul trebuia sa isi prezinte opinia in scris, aceasta fiind solicitata in cele mai multe cazuri imediat.
- nu mai trebuie depusa declaratie fiscala in cazul in care organul fiscal a stabilit baza de impunere din oficiu si obligatia fiscala; tousi, contribuabilul poate depune declaratia in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, decizia fiind desfiintata de organul fiscal la data depunerii declaratiei fiscale;
- se precizeaza ca se pot corecta declaratiile fiscale doar in cadrul termeneleor de prescriptie. In caz contrar, se redeschide rezerva verificarii ulterioare. Declaratiile fiscale pot fi depuse sau pot fi corectate dupa anularea rezervei verificarii ulterioare in situatia in care corectia se datoreaza indeplinirii sau neindeplinirii unei conditii prevazute de lege care impune corectarea bazei de impunere si/sau a impozitului aferent.
- in situatia in care in timpul inspectiei fiscale contribuabilul depune sau corecteaza declaratiile fiscale aferente perioadelor si impozitelor, taxelor, contributiilor si altor venituri ce fac obiectul inspectiei fiscale, acestea nu vor fi luate in considerare de organul fiscal;
- s-a diminuat termenul de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala de la 15 zile la 10 zile calculate de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala sau a cererii;
- s-a stabilit un nou plafon pentru creantele fiscale restante aflate in sold la data de 31 decembrie a anului care se anuleaza din oficiu. Astfel, vor fi anulate toate creantele mai mici de 40 lei, plafonul aplicandu-se totalului creantelor fiscale datorate si neachitate de debitor. Anterior erau anulate creantele sub un plafon de 10 lei.
- s-au majorat amenzile pentru nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit de catre persoanele fizice, noua amenda fiind de la 50 lei la 500 lei. Anterior, amenda era cuprinsa intre 10 si 100 lei.
- se precizeaza ca, in cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilii au obligatia sa depuna, o data cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat. De asemenea, declaratia de mentiuni trebuie sa fie insotita de documente care atesta modificarile intervenite;
- s-a modificat termenul in care se poate emite de catre autoritatile fiscale solutia fiscala individuala anticipata, noul termen fiind de pana la 3 luni; anterior solutia fiscala individuala trebuia emisa in termen de 45 zile;
- s-a introdus posibilitatea ca in certificatul de atestare fiscala sa fie inscrise sumele certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul solicitant le are de incasat de la autoritati contractante definite potrivit O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Inscrierea se face in baza unui document eliberat de autoritatea contractanta prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile;
- creantele fiscale rezultate din cesiunea notificata organelor fiscale se sting prin compensare cu obligatiile cesionarului la data notificarii cesiunii; practic data stingerii creantelor se considera data la care s-a notficat organelor fiscale cesiunea;
- in cazul contribuabililor carora li s-a deschis procedura insolventei, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere potrivit legii care reglementeaza aceasta procedura – potrivit prevederilor din acest moment, pentru creantele existente inainte de deschiderea procedurii nu se datoreaza dobanzi sau penalitati de intarziere. In schimb, pentru creantele nascute dupa deschiderea procedurii de insolventa se vor datora dobanzi si penalitati de intarziere in cazul in care se confirma un plan de reorganizare; dobanzile vor fi calculate conform planului de reorganizare;
- se precizeaza ca pe perioada suspendarii executarii silite, actele de executare efectuate anterior, precum si orice alte masuri de executare, inclusiv cele de indisponibilizare a bunurilor, veniturilor ori sumelor din conturile bancare, raman in fiinta;
Totusi, suspendarea executarii silite prin poprire bancara are ca efect incetarea indisponibilizarii sumelor viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta, incepand cu data si ora comunicarii catre institutiile de credit a adresei de suspendare a executarii silite prin poprire;
- s-a introdus posibilitate ca organul fiscal sa poata inlocui sechestrul asupra unui bun mobil cu sechestrul asupra altui bun mobil sau imobil la solicitarea debitorului, cu conditia ca bunul oferit in vederea sechestrarii sa fie liber de orice sarcini.
Cu cateva exceptii mentionate expres, aceste modificari intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a prezentei ordonante.
« Arhiva noutati legislative