Intreprinderile mici si mijlocii pot beneficia de ajutoare de minimis pentru modernizarea sau dezvoltarea activitatii, in limita valorii maxime de 200.000 euro, echivalent in lei, pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi. Modalitatea de acordare a acestor ajutoare de minimis consta in alocarea de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Economiei si Finantelor a unor sume nerambursabile.
Lista domeniilor de activitate pentru care se acorda ajutoare minimis
Nr.crt.
Cod CAEN
Denumire Cod CAEN
1
183
Prepararea si vopsirea blanurilor; fabricarea articolelor din blana
2
191
Tabacirea si finisarea pieilor
3
193
Fabricarea incaltamintei
4
203
Fabricarea de elemente de dulgherie si tamplarie, pentru constructii
5
204
Fabricarea ambalajelor din lemn
6
205
Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din pluta, paie si impletituri
7
2121
Fabricarea hartiei si cartonului ondulat si a ambalajelor din hartie sau carton
8
2222
Alte activitati de tiparire n.c.a.
9
2223
Legatorie
10
2224
Servicii pregatitoare pentru pretiparire
11
2225
Alte lucrari de tipografie
12
2621
Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodaresc si ornamental
13
263
Fabricarea placilor si dalelor, din ceramica
14
264
Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii, din argila arsa
15
2665
Fabricarea produselor din azbociment
16
267
Taierea, fasonarea si finisarea pietrei
17
355
Productia altor mijloace de transport n.c.a.
18
361
Productia de mobilier
19
365
Fabricarea jocurilor si jucariilor
20
3662
Confectionarea maturilor si periilor
21
5221
Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete
22
5222
Comert cu amanuntul al carnii si al produselor din carne
23
5223
Comert cu amanuntul al pestelui, crustaceelor si molustelor
24
5271
Reparatii de incaltaminte si ale altor articole din piele
25
5272
Reparatii de articole electrice de uz gospodaresc
26
552
Campinguri si alte facilitati pentru cazare de scurta durata
27
553
Restaurante
28
555
Cantine si alte unitati de preparare a hranei
29
722
Consultanta si furnizare de programe informatice (software)
30
7412
Activitati de contabilitate, revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal
31
747
Activitati de intretinere si curatare a cladirilor
32
7485
Activitati de secretariat si traducere
33
8042
Alte forme de invatamant
34
9301
Spalarea, curatarea si vopsirea textilelor si blanurilor
35
9302
Coafura si alte activitati de infrumusetare
Pot beneficia de alocari specifice individuale in baza schemei de ajutor de minimis intreprinderile care indeplinesc cumulativ, la data solicitarii, urmatoarele criterii de eligibilitate:
sunt inregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si sunt incadrate in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, au sediul si isi desfasoara activitatea in Romania;
isi desfasoara activitatea in domeniile specificate in anexa de mai jos;
pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi, anteriori datei solicitarii, au primit ajutoare de minimis, dar care cumulate nu depasesc plafonul echivalent in lei cu 200.000 euro;
prezinta un plan de investitii care sa reflecte modul de utilizare a sumelor acordate;
nu inregistreaza debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
nu se afla in procedura de executare silita, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare;
nu intra in categoria intreprinderilor in dificultate potrivit cap. 2 sectiunea 2.1. din Comunicarea Comisiei Europene;
nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate;
nu au primit un ajutor ilegal.
Sunt considerate cheltuieli eligibile, cheltuielile legate de:
a) investitiile in active corporale referitoare la:
– terenuri sau amenajari de terenuri;
– constructii;
– echipamente tehnologice – masini, utilaje si instalatii de lucru;
– aparate si instalatii de masurare, control si reglare;
– mijloace de transport pentru sustinerea activitatii intreprinderii;
– mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale;
b) investitiile in active necorporale referitoare la:
– constituirea intreprinderii;
– brevete, licente, marci comerciale si alte drepturi si active similare;
– alte imobilizari necorporale.
Toate costurile eligibile aferente investitiei vor fi considerate fara TVA.
Pentru a fi incluse in investitia eligibila, activele corporale si necorporale trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
-trebuie sa fie utilizate in exclusivitate in locatia care a beneficiat de ajutor de stat;
-trebuie sa fie considerate active amortizabile;
-trebuie sa fie achizitionate in conditii de piata;
-trebuie sa fie incluse in categoria activelor proprii ale firmei si sa ramana in locatia unde a beneficiat de ajutor de stat pentru cel putin 5 ani, calculat din momentul in care investitia a fost finalizata si trebuie sa fie utilizate pentru derularea operatiunii finantate.
Procedura de acordare a alocarii specifice individuale consta in parcurgerea urmatoarelor etape:
1. Solicitarea acordului de principiu pentru finantare
Orice solicitant trebuie sa obtina un acord de principiu pentru finantare din partea Ministerului Economiei si Finantelor inainte de a beneficia de alocarea specifica individuala in cadrul prezentei scheme. in vederea obtinerii acestui acord de principiu,solicitantul transmite la Ministerul Economiei si Finantelor o cerere de acord de principiu pentru finantare, insotita de documente justificative din care sa rezulte indeplinirea criteriilor de eligibilitate, dintre care mentionam:
-certificat constatator, in original, emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul intreprinderea solicitanta;
-declaratie privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii;
-situatiile financiare aprobate, corespunzatoare ultimului exercitiu financiar, in copie;
-planul de investitii pentru care se solicita finantarea;
-studiul tehnico-economic, intocmit de o firma de specialitate in domeniu, din care sa rezulte viabilitatea proiectului pentru c re se solicita finantare;
-certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, inclusiv pentru punctele de lucru;
-certificat de atestare fiscala, in original sau in copie legalizata, emis in conditiile legii, cu privire la indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local, inclusiv pentru punctele de lucru;
2. inregistrarea, evaluarea si selectia beneficiarilor
Cererea de acord de principiu pentru finantare completata, insotita de documentele justificative, se va depune la Registratura generala a Ministerului Economiei si Finantelor, cu mentiunea pe plic „Unitatea de implementare a schemei de ajutor de minimis”, care va fi desemnata prin ordin al ministrului economiei si finantelor.
Inregistrarea cererilor de acord de principiu pentru finantare va incepe dupa intrarea in vigoare a ordinului mentionat mai sus.
Cererile de acord de principiu pentru finantare vor fi analizate si selectate, in limita bugetului anual alocat schemei, in functie de data si numarul inregistrarii documentelor solicitate urmarindu-se conformitatea cu prevederile prezentei hotarari.
In urma procesului de evaluare a cererii de acord de principiu pentru finantare, Ministerul Economiei si Finantelor transmite intreprinderilor solicitante, dupa caz acordul de principiu pentru finantare, instiintarea prin care se precizeaza ca cererea este incompleta, sau scrisoarea de respingere.
3. Acordarea alocarilor specifice individuale
Alocarile specifice individuale se acorda solicitantilor selectati, dupa efectuarea partiala sau totala a cheltuielilor eligibile aferente proiectului pentru care s-a emis acordul de principiu pentru finantare, pe baza unei cereri de eliberare a sumei nerambursabile insotita de un decont si documente justificative.
Termenul limita pentru depunerea cererii de eliberare a sumei nerambursabile, completata, este data de 1 noiembrie a anului bugetar in curs.
Platile pentru cheltuielile eligibile se vor efectua direct catre intreprinderile beneficiare si nu catre furnizori ai acestora prin compensare, in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la inregistrarea cererii de eliberare a sumei nerambursabile.
Intreprinderile solicitante sunt obligate sa demareze investitiile prevazute in proiectul pentru care au solicitat finantare si sa depuna prima cerere de eliberare a sumei nerambursabile in termen de maximum 4 luni de la data emiterii acordului de principiu pentru finantare. in cazul in care intreprinderile solicitante nu au demarat proiectul in termenul prevazut, acordul de principiu pentru finantare se anuleaza.
4. Controlul, restituirea si raportarea alocarilor specifice individuale
Intreprinderile beneficiare au obligatia sa transmita Ministerului Economiei si Finantelor anual, timp de 3 ani de la finalizarea investitiei, o raportare privind efectele finantarii. Transmiterea formularului de raportare se face pana la data de 1 iunie a anului in curs pentru anul precedent.
5. Anularea cererii de solicitare a alocarii specifice individuale
In cazul in care una sau mai multe dintre informatiile cuprinse in cererea de acord de principiu pentru finantare, pentru care acordul de principiu pentru finantare a fost transmis solicitantului, se modifica, solicitantii au obligatia de a transmite la Ministerul Economiei si Finantelor cererea de anulare totala sau partiala a finantarii. Solicitantul va beneficia de alocare specifica individuala pentru cheltuielile ramasenemodificate. _x000D_