Noutati / Publicatii

 

Filter:

  • > Sterge filtre

 

Arhiva noutati legislative

M.O. 730/18.10. - Ordonanta de urgenta nr. 106/2007 din 04/10/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

Modificarile si completarile aduse prin prezenta Ordonanta de urgenta, sunt aplicabile incepand cu 1 ianuarie 2007, si constau in:
Modificari privind impozitul pe profit:
Este redefinita valoarea fiscala a mijloacelor fixe amortizabile si a terenurilor, ca fiind costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz. in valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii. in cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie, de productie sau al valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie, de productie sau a valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz. in situatia reevaluarii terenurilor care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie sau sub valoarea de piata a celor dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala este costul de achizitie sau valoarea de piata a celor dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.
Organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru urmatoarele tipuri de venituri, nou introduse:
– sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
– veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
– sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit titlului III.
Sunt considerate cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme.
Nu sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, cheltuielile reprezentand valoarea deprecierilor mijloacelor fixe, in cazul in care, ca urmare a efectuarii unei reevaluari, se inregistreaza o descrestere a valorii acestora.
Privind plata impozitului pe profit, aplicarea sistemului platilor anticipate pentru toti contribuabilii (altii decat societatile bancare), prevazuta initial pentru inceputul lui 2008 este amanata pentru inceputul lui 2010. Contribuabilii nou-infiintati, infiintati in cursul anului precedent sau care la sfarsitul anului fiscal precedent inregistreaza pierdere fiscala, precum si cei care in anul precedent au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor efectueaza plati anticipate in contul impozitului pe profit la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata.
Este abrogata obligatia privind depunerea odata cu declaratia anuala de impozit pe profit, a declaratiei privind platile si angajamentele de plata catre persoanele nerezidente.

Modificari privind impozitul pe venit:
Se abroga prevederea potrivit careia, nu constituia venit impozabil, venitul obtinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia.
Suma lunara neimpozabila, care se deduce la determinarea venitului impozabil lunar din pensii, se majoreaza de la 900 lei la 1.000 lei
Se amamna aplicarea de la 1 ianuarie 2008 la 1 ianuarie 2009, a impozitului cu retinere la sursa, in cota de 2%, aplicat in cazul contribuabililor care realizeaza venituri banesti din agricultura, prin valorificarea produselor vandute catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati pentru utilizare ca atare.
Se precizeaza ca in categoria veniturilor din premii se includ si cele din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale, potrivit legii.
Regulile privind asocierile fara personalitate juridica nu sunt aplicabile fondurilor de pensii administrat privat si fondurilor de pensii facultative constituite conform prevederilor legislatiei specifice in materi.
Pe langa veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din inchirierea sau alta forma de cedare a dreptului de folosinta a unei proprietati imobiliare situate in Romania sau din transferul titlurilor de participare detinute intr-o persoana juridica romana, se imoziteaza potrivit prevederilor titlului III „Impozitul pe venit” si nu potrivit prevederilor Titlului V „Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti”, veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, si din transferul titlurilor de valoare, altele decat titlurile de participare

Modificari privind taxa pe valoarea adaugata:
Sunt excluse din categoria bunurilor si serviciilor pentru care se aplica masurile simplificate constand in taxarea inversa, cladirile, partile de cladire si terenurile de orice fel, precum si lucrarile de constructii-montaj.

Se modifica termenul de emitere a facturii. Aceasta trebuie emisa cel târziu pânã în cea de-a 15-a zi a lunii urmãtoare, fata de ” cea de-a 15-a zi lucrãtoare a lunii urmãtoare”- cum este prevazut ihn prezent.
Alaturi de bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, excluse initial din categoria livrarilor de bunuri in sensul TVA, nu constituie livrare de bunuri conform noilor prevederi, bunurile pierdute ori furate, dovedite legal, astfel cum sunt prevazute prin norme.
Se modifica definitia importului in sensul ca importul de bunuri reprezinta:
a) intrarea pe teritoriul Comunitatii de bunuri care nu se afla in libera circulatie in intelesul art. 24 din Tratatul de infiintare a Comunitatii Europene; (Articolul mentionat se refera la aplicarea tarifului vamal unic)
b) pe langa operatiunile prevazute la lit. a), intrarea in Comunitate a bunurilor care se afla in libera circulatie, provenite dintr-un teritoriu tert, care face parte din teritoriul vamal al Comunitatii.”
Modificarea nu este una de esenta ci doar una de forma, mentionand acelasi lucru, intr-o exprimare mai clara. Practic definitia este structurata ca si anterior, pe intrarea in Comunitate de „bunuri necomunitare” – cele care provin din afara teritoriului vamal comunitar – , lit. a), si intrarea in Comunitate de „bunuri comunitare” – cele care provin din teritorii terte din punct de vedere al taxei dar care fac parte din teritoriul vamal comunitar – lit.b).
Scutirea pentru livrarea de bunuri care sunt transportate in bagajul personal al calatorilor care nu sunt stabiliti in Comunitate, este conditionata prin noile reglementari de respectarea urmatoarelor conditii:
– calatorul nu este stabilit in Comunitate, respectiv adresa sau domiciliul permanent nu este in interiorul Comunitatii. Adresa sau domiciliul permanent inseamna locul specificat astfel in pasaport, carte de identitate sau in alt document recunoscut ca document de identitate de catre Ministerul Internelor si Reformei Administrative;
– bunurile sunt transportate in afara Comunitatii inainte de sfarsitul celei de-a treia luni ce urmeaza lunii in care are loc livrarea;
– valoarea totala a livrarii, plus TVA, este mai mare decat echivalentul in lei a 175 euro, stabilit anual prin aplicarea cursului de schimb obtinut in prima zi lucratoare din luna octombrie si valabil de la data de 1 ianuarie a anului urmator;
– dovada exportului se va face prin factura sau alt document care tine locul acesteia, purtand avizul biroului vamal la iesirea din Comunitate;
Ajustarea deducerii se face, o singura data pentru intreaga perioada de ajustare ramasa, incluzand anul in care apare modificarea destinatiei de utilizare, referitor la bunurile de capital folosite de persoana impozabila:
1. integral sau partial, pentru alte scopuri decat activitatile economice;
2. pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei;
3. pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere a taxei intr-o masura diferita fata de deducerea initiala;
Prin norme se stabilesc reguli tranzitorii pentru situatia in care pentru anul 2007 s-a efectuat ajustarea pentru o cincime sau, dupa caz, o douazecime din taxa dedusa, asa cum era prevazut initial.
Regimul special pentru agentiile de turism nu se aplica pentru agentiile de turism care actioneaza in calitate de intermediar si pentru care sunt aplicabile prevederile art. 137 alin. (3) lit. e) in ceea ce priveste baza de impozitare.
Referitor la facturare, se precizeaza mentiunile care trebuie facute pe facturi in cazul aplicarii regimurilor speciale, se precizeaza elementele minime pe care trebuie sa le contina o factura simplificata si sunt introduse ca prevederi noi urmatoarele:
– Orice document sau mesaj care modifica si care se refera in mod specific si fara ambiguitati la factura initiala va fi tratat ca o factura.
– Romania va accepta documentele sau mesajele pe suport hartie ori in forma electronica drept facturi, daca acestea indeplinesc conditiile prevazute de prezentul articol.
Data pana la care, plata taxei pe valoarea adaugata aferenta importurilor se va face efectiv la organele vamale, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153, a fost amanata de la 1 ianuarie 2009 pana la 1 ianuarie 2012.
Modificari privind accizele:
Cursul utilizat la calculul valorii in lei a accizelor, a taxei speciale pentru autoturisme/autovehicule si a impozitului la titeiul din productia interna, stabilite in echivalent euro, pe unitatea de masura, nu mai este cursul de schimb comunicat de B. N.R. pentru prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent ci cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Nivelul accizelor va fi mentinut in conditiile mentinerii actualelor nivele minime prevazute in directivele comunitare in domeniu. Pentru produsele din grupa tutunului prelucrat acciza intra in vigoare la data de 1 iulie a fiecarui an, in conformitate cu angajamentele asumate de Romania in procesul de negociere cu Uniunea Europeana a Capitolului 10 «Impozitarea».”

Modificari privind taxele locale
Este anulata scutirea de la plata impozitului pe cladiri si a impozitului pe teren, datorate de catre persoanele juridice care efectueaza investitii de peste 500.000 euro pe o perioada de pana la 5 ani inclusiv, precum si reducerea pe o perioada de 3 ani, a cotei de impozit pe cladiri la 0,25%, in cazul investitiilor de peste 500.000 euro, finalizate si puse in functiune aderarii.
Noile prevederi mantioneaza insa ca, incepand cu anul fiscal 2008, consiliul local poate acorda scutiri de la plata impozitului pe cladiri si a impozitului pe teren, datorate de catre persoanele juridice in conditiile elaborarii unor scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv dezvoltarea regionala si in conditiile indeplinirii dispozitiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007.
_x000D_

« Arhiva noutati legislative