Formularul 088: Sunt eliminate unele documente, dar apar cerinte noi si detaliate despre activitate
Noul formular 088 ar trebui sa se aplice cu luna iulie 2016, dupa cum au anuntat reprezentantii ANAF. Semnalam doua schimbari importante. Numarul de documente care trebuie anexate scade de la 11 la 4. Se renunta la actul de sediu social, actul privind sediul secundar, actul privind domiciliul fiscal, contracte de munca, adeverinta de venit, extras de cont, diploma de studii.
A doua modificare semnificativa este ca desi numarul intrebarilor este redus la 13, apar cerinte/intrebari noi care solicita informatii detaliate despre planurile de investitii, active, clienti/furnizori, conturi bancare, natura achizitiilor/livrarilor, tarile de destinatie sau daca valoarea estimata a TVA aferenta achizitiilor este mai mare decat cea aferenta livrarilor si de ce.
Care sunt principalele noutati?
1. Ce intrebari/cerinte sunt introduse?
- Este introdusa o rubrica ce permite reprezentantului legal/imputernicitului persoanei impozabile analizate sa declare daca societatea se afla/nu se afla in procedura insolventei. Datele cu privire la asociati si/sau administratori se vor completa pentru asociatii si/sau administratorii care indeplineau aceasta calitate la momentul declansarii procedurii insolventei.
- Se introduce solicitarea ca activitatea economica sa fie descrisa detaliat, precizand, dupa caz, principalii clienti/furnizori/prestatori.
- Se solicita informatii despre planurile de investitii in legatura cu domeniul principal de activitate.
- Se solicita ca asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia care au detinut/detin calitatea de asociat si/sau administrator in cadrul altor persoane aflate in insolventa sau inactivitate temporara inregistrata la registrul comertului sa precizeze motivul care a condus la aceste situatii.
- Apare cerinta de a preciza daca exista deschise in tara/strainatate conturi bancare in numele persoanei impozabile, care sunt beneficiarii reali ai operatiunilor desfasurate prin intermediul conturilor bancare deschise in tara si/sau in strainatate in numele persoanei impozabile. In cazul in care nu exista conturi trebuie precizat motivul acestei situatii.
- Se solicita mentionarea activelor detinute in vederea desfasurarii obiectului preponderent de activitate.
- Se solicita date referitoare la efectuarea sau intentia de a efectua in urmatoarele 12 luni: operatiuni intracomunitare, achizitii de bunuri/servicii din afara UE si/sau livrari de bunuri/prestari de servicii in afara UE (import/export).
- Se solicita informatii legate de tipul operatiunilor intracomunitare respectiv de tipul operatiunilor efectuate in/din afara UE, natura bunurilor/serviciilor, tara de provenienta si cea de destinatie a bunurilor/serviciilor livrate/prestate, precum si valoarea estimata a operatiunilor UE/non-UE.
- Se introduce cerinta de a estima daca valoarea TVA aferenta achizitiilor va fi mai mare decat valoarea TVA aferenta livrarilor si, daca da, motivul pentru care se inregistreaza o asemenea situatie.
2. Ce se elimina?
Obligativitatea anexarii oricaror documente, cu exceptia:
- celor care trebuie sa justifice tipul activitatii desfasurate in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare
- celor care trebuie sa ateste tipul de viza si scopul sederii in Romania a administratorilor cetateni non-UE
- contractul de prestari servicii incheiat de persoana impozabila, cu prestatorul de servicii in domeniul contabilitatii
- contractul de prestari servicii incheiat de persoana impozabila cu prestatorul de servicii in domeniul punerii la dispozitie de personal calificat.
- Sunt eliminate precizarile referitoare la modul de detinere a spatiului cu destinatie de sediu social si daca domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social, precum si despre detinerea de spatii cu destinatia de sedii secundare declarate.
- Este eliminata solicitarea de a preciza daca persoana impozabila analizata desfasoara activitati exclusiv in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru), respectiv la sediu social si/sau sedii secundare precum si in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru).
- Este eliminata intrebarea referitoare la obligatiile fiscale restante si la faptele de natura contraventionala inscrise in cazierul fiscal al asociatilor si/sau
- Nu se mai solicita indicatorii realizati de asociatii si administratorii, persoane juridice, in ultimul an fiscal incheiat.
Informatiile din D088 vor fi preluate de ANAF si in alte declaratii si formulare obligatorii, modalitatea tehnica fiind analizata in prezent. Prin urmare, continutul D088 va avea impact si asupra altor declaratii fiscale.
De retinut este ca D088 nu va mai fi obligatoriu de depus daca se schimba sediul, administratorii sau asociatii, insa ANAF va scana, periodic, toate companiile si le va cere sa depuna declaratia daca au risc fiscal. In consecinta, ANAF extinde aria de evaluare a riscului, practic, orice companie putand fi notificata pentru a depune formularul.
Informatiile din D088 sunt analizate agregat, potrivit ANAF, printr-un algortim informatic automatizat. Totodata, ANAF va obtine electronic informatii si documente interinstitutional, prin conectarea bazelor de date (Revisal, Recom etc).