Noutati / Publicatii

 

INFORMARE LEGISLATIVA

Prezenta informare contine detalii cu privire la modificarile legislatiei muncii, publicate recent:

1. Completarea si modificarea Codului Muncii

2.Stabilirea salariului minim garantat in plata incepand cu ianuarie 2022

3.Stabilirea valorii sumei lunare indexate a biletor de valoare pentru semestrul II al anului 2021

4.Introducerea concediului supraveghere copii decontat de Stat

5.Introducerea somajului tehnic suportat de Stat

         I.      COMPLETAREA SI MODIFICAREA CODULUI MUNCII

Munca nedeclarata contract cu timp partial

Incepand cu 5 octombrie 2021, prin intrarea in vigoare a Ordonanta de urgenta nr. 117/2021, munca nedeclarata in cazul contractelor individuale de munca cu timp partial reprezinta primirea la munca a unui salariat cu depasirea duratei timpului de munca stabilita in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu exceptia cazurilor de forta majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor acestora.

Anterior munca nedeclarata reprezenta primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial. Practic s-a introdus o flexibilitate in ceea ce priveste intervalul de ore ce poate fi petrecut de un salariat la munca atata timp cat nu se depaseste durata timpul de munca stabilita in contractul de munca.

Constituie contraventie daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni, primirea la munca a unuia sau a mai multor salariati cu depasirea duratei timpului de munca stabilita in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial. Incepand cu 20 octombrie 2021 amenda pentru fiecare persoana astfel identificata este de la 10.000 lei la 15.000 lei (anterior era 10.000 lei pentru fiecare persoana), fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei.

Munca subdeclarata

Munca subdeclarata reprezinta acordarea unui salariu net mai mare decat cel constituit si evidentiat in statele de plata a salariilor si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa autoritatilor fiscale.

Incepand cu 20 octombrie 2021 constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni, acordarea unui salariu net mai mare decat cel evidentiat in statele de plata a salariului si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa autoritatilor fiscale, cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare salariat identificat in aceasta situatie, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei.

Munca suplimentara

Incepand cu 5 octombrie 2021, prin intrarea in vigoare a Ordonanta de urgenta nr. 117/2021, munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia. In aceste conditii salariatul beneficiaza de salariul corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru.  Termenul anterior de compensare era de 60 de zile calendaristice.

Prevederile privind plata au ramas neschimbate astfel ca in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia. Sporul pentru munca suplimentara, se stabileste prin negociere, in cadrul contractului colectiv de munca sau, dupa caz, al contractului individual de munca, si nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza. 

Sanctiune noua neplata salarii

Salariul se plateste in bani cel putin o data pe luna, la data stabilita in contractul individual de munca, in contractul colectiv de munca aplicabil sau in regulamentul intern, dupa caz conform art. 166 alin. (1) din Codul Muncii.

Incepand cu 20 octombrie 2021 constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni, incalcarea de catre angajator a obligatiei privind plata salariu cu mai mult de o luna, de la data de plata a salariului, stabilita in contractul individual de munca, in contractul colectiv de munca aplicabil sau in regulamentul intern, dupa caz, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 de lei pentru fiecare persoana careia nu i s-a platit salariul, cu exceptia situatiei in care angajatorul se afla sub incidenta Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare.

        II.     STABILIREA SALARIULUI MINIM GARANTAT IN PLATA INCEPAND CU IANUARIE 2022

Conform Hotararii 1071/2021 incepand cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 2.550 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 15,239 lei/ora. 

Incepand din ianuarie 2022 salariul minim este unul singur indiferent de nivelul de studii si vechimea in munca in domeniul studiilor superioare.

Mentionam insa ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, fara a include sporuri si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru va ramane 3.000 lei lunar pentru domeniul constructiilor si de doua ori castigul salarial mediu brut in cazul lucratorilor straini inalt calificati.

      III.     STABILIREA VALORII SUMEI LUNARE INDEXATE A BILETELOR DE VALOARE PENTRU SEMESTRUL II AL ANULUI 2021

Valoarea nominala maxima a biletelor de valoare prevazute de prezenta legea nr 165/2018 se indexeaza, semestrial.

Tichete culturale

Conform Ordinului nr. 1.096/3.453/2021 s-a stabilit pentru semestrul II al anului 2020, valoarea sumei care se acorda sub forma de tichete culturale este de:

sau

Aceasta valoarea nominala se aplica in perioada octombrie 2021 – martie 2022. 

Anterior conforn Ordinul nr. 438/2782/2021 valoarea maxima acordata ocazional era de maximum 320 lei/eveniment.

Tichete de cresa

Prin Ordinul nr. 1.244/901/2021 s-a stabilit ca pentru semestrul II al anului 2021 valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa, este de 490 lei.  Aceasta valoarea nominala se aplica in perioada octombrie 2021 – martie 2022. 

Anterior, conform Ordinul nr. 449/257/2021 in perioada aprilie – septembrie 2021, valoarea indexata a tichetelor de cresa fost 480 lei.

Tichete de masa

Prin Ordinul nr. 1.245/902/2021 s-a stabilit ca pentru semestrul II al anului 2021 valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de masa nu poate depasi cuantumul de 20,09 lei. Aceasta valoarea nominala se aplica in perioada octombrie 2021 – martie 2022. 

Anterior, conform Ordinul nr. 450/258/2021 in perioada aprilie – septembrie 2021, valoarea indexata a tichetelor de masa nu putea depasi cuantumul de 20,01 lei.

     IV.     INTRODUCERE CONCEDIU SUPRAVEGHERE COPII DECONTAT DE STAT

Prin Ordonanta de urgenta nr. 110/2021 s-a reglementat acordarea si decontarea zilelor libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.

Beneficiari

Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor cu varsta de pana la 12 ani inclusiv, precum si pentru parintii care au in intretinere copii sau adulti cu handicap cuprinsi intr-o forma de invatamant, respectiv inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant preuniversitar, inclusiv de educatie timpurie anteprescolara, denumite in continuare unitati de invatamant. 

Beneficiaza de prevederile ordonantei de urgenta si parintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav nescolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizatiei prevazute de art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, doar in situatiile in care activitatea serviciului de zi este limitata sau suspendata, prin dispozitie/decizie a autoritatii care are in administrare serviciul de zi, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2. 

Beneficiaza de prevederile ordonantei de urgenta si unul dintre parintii copiilor cu varsta de pana la 18 ani, inscrisi in cadrul unor unitati de invatamant, daca se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii, cu conditia respectarii, de catre celalalt parinte, sa nu beneficieze de zilele libere:

In sensul ordonantei de urgenta, prin parinte se intelege: 

Nu pot benenficia de zilele libere pentru supravegherea copiilor

Conditii de acordare

Conditii ce trebuie indeplinite cumulativ de catre parintii solicitanti sunt:

Durata de acordare

Se aplica pe perioada starii de alerta si dupa incetarea acesteia, dar nu mai tarziu de finalizarea cursurilor anului scolar 2021-2022, fara a se include vacantele, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi,

Pin limitarea sau suspendarea activitatilor didactice care presupun prezenta fizica a copiilor in unitatile de invatamant se intelege reducerea frecventei participarii copiilor la cursurile scolare desfasurate in unitatile de invatamant si utilizarea tehnologiei si internetului sau a altor modalitati alternative de educatie pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 262 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, in contextul epidemiologic determinat de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2. 

Numarul zilelor libere se stabileste in functie de perioada prevazuta: 

Documente necesare depuse de parinti

Zilele libere platite se acorda la cererea parintelui care indeplineste conditiile de aplicare, depusa la angajatorul acestuia. Zilele libere se acorda de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de data la care se decide limitarea sau suspendarea activitatilor didactice. 

Cererea este insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, de o copie a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor sau a documentului care atesta calitatea de parinte, precum si, dupa caz, de urmatoarele documente: 

Modelele cererii si declaratiei pe propria raspundere s-au stabilit prin Ordinul nr. 920/2021 ce a intrat in vigoare cu 11 octombrie 2021.

Angajatorul este obligat sa acorde zilele libere daca angajatul solicita acest drept in baza prevederilor ordonantei de urgenta.

Prin exceptie, angajatii din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din reteaua de transport feroviar, din unitatile care asigura transportul in comun si serviciul de salubrizare a localitatilor, aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa, din unitatile de comert alimentar, servicii financiare, distributie de carburanti, productie si distributie de medicamente si echipamente sanitare, precum si personalul din unitatile farmaceutice beneficiaza de prevederile ordonantei de urgenta numai cu acordul angajatorului. 

Atentie!

Incepamd cu 14 octombrie 2021 constituie contraventie nerespectarea prevederilor si angajatorul se sanctioneaza cu amenda intre 1.000 si 2.000 lei pentru fiecare persoana pentru care refuza acordarea zilelor libere, fara a depasi valoarea cumulata de 20.000 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se efectueaza de catre inspectorii de munca.

Indemnizatia

Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste de catre angajator si este in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale in conditiile prevazute de Codul fiscal

Prin derogare de la prevederile art. 60, 1381 si art. 154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru indemnizatiile se supraveghere copii nu se acorda facilitati fiscale.

Decontarea indemnizatiei

Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizatiei, angajatorul depune cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru a/al acestuia, dupa caz, insotita de documente justificative privind indeplinirea conditiilor de decontare a indemnizatiei. 

Cererea si documentele justificative se transmit electronic sau in format letric la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in cel mult 30 de zile de la data efectuarii platii contributiilor si impozitelor aferente indemnizatiei. 

Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie potrivit se face in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii documentelor justificative.

Procedura de decontare, documentele justificative si modelul acestora se gasesc in Ordinul 391/2021 ce va intra in vigoare in 15 octombrie 2021.

Pentru depunerea in format electronic a cererilor si a documentelor justificative se pot folosi modele de cereri si formulare electronice publicate pe platforma Punctul de contact unic electronic prevazut in Hotararea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic sau pe pagina de internet aici.gov.ro. 

       V. INTRODUCEREA SOMAJULUI TEHNIC SUPORTAT DE STAT

Prin Ordonanta de urgenta nr. 111/2021 s-au introdus masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitării activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2. 

Beneficiari

Incepand cu data de 4 octombrie 2021 si pana la 31 decembrie 2021, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021

De aceste prevederi beneficiaza:

si

Indemnizatia

Salariatii ale caror contracte individuale de munca, se supenda temporar, din initiativa angajatorului, in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de o indemnizatie in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut de 5.380 lei prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021

Pentru aceasta indemnizatie se datoreaza impozit pe venit, contributie de asigurari sociale de stat si a contributie de asigurari sociale de sanatate, dar nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru valoarea indemnizatiei suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Prin derogare de la prevederile art. 60, 1381 si art. 154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru indemnizatiile de somaj tehnic suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj nu se acorda facilitati fiscale.

Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (6) si art. 1231 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor de somaj tehnic suportate de Stat, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent acestor indemnizatii, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii. 

Situatii specifice somaj tehnic

In situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia de somaj tehnic poate fi suplimentata de angajator. 

In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract este activ pe perioada somajului tehnic si obtine venituri la nivelul indemnizatiei prevazute pentru somajul tehnic, acesta nu beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic.

In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a incidententei raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, acesta beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase. 

Pentru angajatii incadrati cu contract individual de munca, angajatorul solicita indemnizatia de somaj tehnic. In cazul in care personalul este incadrat prin alta modalitate prevazuta de lege, acesta va beneficia de somajul tehnic decontat pentru altor categorii de persoane care realizeaza venituri. 

In situatia in care o persoana se incadreaza pentru a beneficia atat de indemnizatia de somaj tehnic acordata de angajator, cat si somajul tehnic acordat altor categorii de persoane care realizeaza venituri atunci aceasta va beneficia de o singura indemnizatie, in cuantumul de 75% din castigul salarial mediu brut.

Procedura decontarii

In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti in raza carora isi au sediul social o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale in termen de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Documentele se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.

Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor de catre angajatori.

Plata indemnizatiei se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor.

Somajul tehnic si reducerea timpului de munca

Intr-o luna calendaristica, angajatorii pot solicita pentru aceeasi perioada din luna, pentru salariati diferiti, acordarea indemnizatiei de somaj tehnic si decontarea indemnizatiei pentru reducerea timpului de munca reglementata la art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020.

IIn cursul aceleiasi luni calendaristice, angajatorii pot beneficia pentru acelasi salariat, pentru perioade diferite din luna, de indemnizatia de somaj tehnic si de decontarea indemnizatiei pentru reducerea timpului de munca reglementata la art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020.

Termen depunere D112 si plata taxe

Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj. 

 

Contexpert Consulting

Departament Salarizare