Noutati / Publicatii

 

Pregatiti sa faceti investitii noi? Aflati cum va poate bloca ANAF

Schimbarile legislative de la inceputul anului 2015 au adus un blocaj fara precedent pentru investitiile noi.

Din constatarile organului fiscal rezulta ca persoana impozabila – societate infiintata potrivit Legii 31/1990 – nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitatea economica”.

Astfel arata raspunsul sec, fara alte explicatii, primit de foarte multe companii care au solicitat inregistrarea codului de TVA in ultimele doua luni.

Cum s-a ajuns aici si ce este de facut?

Contexpert a anticipat inca de la aprobarea procedurii – asa cum a prezentat intr-un newsletter din februarie – ca noua procedura risca sa le puna obstacole afacerilor corecte desi intentia initiatorilor este sa combata evaziunea fiscala.

Va recomandam sa pregatiti temeinic solicitarea, anticipand exigentele ANAF pentru a evita, pe cat posibil, un refuz. Respingerea solicitarii va poate crea blocaj in activitate pentru o perioada insemnata de timp din moment ce va trebui sa refaceti intreaga procedura.

Procedura de inregistrare in scopuri de TVA s-a modificat de la 1 februarie prin ordinul 112/2015, si are cinci pasi, ultimii doi nefiind obligatorii (in functie de decizie):

Analiza cererii constata daca solicitantul prezinta sau nu risc fiscal mic/mediu/ridicat, controlul antifrauda urmand sa se faca la societatile care prezinta risc fiscal ridicat.

Cererea de inregistrare este verificata cu o aplicatia informatica, insa procedura este complet netransparenta. Nu are criterii si un punctaj atasat. Prin urmare, atunci cand completeaza cererea, dar si cand primesc raspunsul negativ sau invitatia la interviu, companiile sunt nevoite sa presupuna sau sa anticipeze motivele situatiei si eventualele cerinte noi. Sfatul nostru pentru societati este sa apeleze la profesionisti cu experienta care pot descalci “hatisul birocratic” al fiscului.

Mai mult, in cazul celor refuzati, ANAF transmite ca “dupa remedierea situatiei care a condus la respingerea cererii (…) persoana impozabila poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA, prin depunerea unei noi cereri”. Evident ca, fara prezentarea motivelor care au dus la respingere, companiile nu stiu ce ar trebui sa remedieze.

Exemple de motive pentru respingere: administratorul nu are venituri in Romania (in fapt este normal, de vreme ce solicitarea este tocmai pentru deschiderea unui business in Romania) sau compania nu are angajati (de asemenea, firesc, din moment ce este abia infiintata).

Ce se intampla la interviu?

Daca riscul este mic/mediu, atunci ANAF trimite o invitatie pentru interviu si cere noi documente. In urma discutiei, ANAF poate decide aprobarea/respingerea cererii sau declansarea unui control antifrauda.

In cazul in care este decis un interviu, ANAF cere noi documente. Lista poate fi foarte lunga si poate include: diploma de studii a administratorului, dovada veniturilor administratorului din anul anterior, planul de afaceri in original, contractele cu clientii/furnizorii, contractele de munca si extrase din REVISAL, daca acestea exista, nota explicativa privind intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice.

Trebuie remarcat ca exista situatii in care, desi exista buna credinta, unele documente nu pot fi efectiv puse la dispozitia ANAF din motive obiective.

Evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitate: Declaratia 088

Asa cum observam la aparitia noii proceduri de inregistrare, punctul nevralgic al procedurii este Declaratia 088 „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA” aprobata prin OP ANAF nr. 112/2015.

In baza acesteia, este analizata intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice cu ajutorul unei aplicatii informatice.

Declaratia 088 contine nu mai putin de 18 intrebari, unele fiind cel putin discutabile.

De exemplu, intrebarile vizeaza daca:

Atentie! Declaratia 088 trebuie depusa si daca societatea isi schimba sediul social sau/si asociatii/ administratorii. Practic ANAF face o reverificare a criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA care poate duce la anularea codului de TVA. Toate detaliile privind aceasta procedura se regasesc in Ordinul ANAF 19/2015.