Un document a redevenit obligatoriu: registrul de bani personali. Chiar daca la o prima vedere exista tentatia de a crede ca vizate sunt magazinele si restaurantele, parcurgerea legislatiei arata ca toti utilizatorii de case de marcat sunt obligati sa intocmeasca registrul.
Avand in vedere ca lipsa acestuia este sanctionata la un control cu amenda contraventionala deloc de neglijat, in cuantum de 9.000 lei, Contexpert va prezinta noile reglementari pentru a fi informati si a evita nerespectarea legislatiei.
Prevederile privind registrul de bani personali au intrat deja in vigoare iar registrul poate fi inregsitrat la ANAF pana cel tarziu azi, 8 mai 2015.
Cine are obligatia de a completa registrul?
Conform OUG 28/1999 privind utilizarea caselor de marcat, modificata de OUG 8/2015, trebuie sa respecte aceasta cerinta legala cei care sunt obligati sa utilizeze casele de marcat, adica: operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Astfel, daca activitatea implica incasari in numerar sau prin card bancar, atunci registrul trebuie intocmit de operatorul economic.
Atentie! Operatorul economic trebuie sa asigure, la ora inceperii programului de lucru, inregistrarea sumelor de bani detinute de personalul care isi desfasoara activitatea in unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Din pacate, legislatia nu precizeaza ca registrul trebuie complet doar de persoanele care lucreaza in casierie. In concluzie, pentru a evita interpretari diferite, in cazul unui control, reiese ca toate persoanele aflate in unitate, indiferent de activitatea desfasurata, trebuie sa-si inscrie banii personali in registrul special intocmit in acest scop.
Ce si cum trebuie completat?
Modelul si continutul sunt prevazute de ordinul 513/2015 care stabileste si obligatia operatorilor economici de a notifica registrul organului fiscal competent de administrare, precizand data deschiderii si numarul de pagini. Aceasta notificare trebuie transmisa pana cel tarziu azi, 8 mai 2015 pentru entitatile care deja au case de marcat insa nu exista nicio precizare cu privire la termenul de notificare a deschiderii registrului pentru entitatile care se vor dota cu case de marcat dupa intrarea in vigoare a acestor prevederi.
Principalele aspecte de care trebuie sa se tina cont la completarea registrului sunt:
Atentie! Cel responsabil de integritatea registrului de bani personali si de completarea zilnica este operatorul economic, nu angajatii acestuia.
De retinut! Autoritatile de control fiscale le pot solicita angajatilor sa prezinte banii aflati asupra lor atunci cand sunt in incinta unitatii si in timpul programului de lucru, dar nu pot face perchezitii corporale, neavand prerogative legale in acest sens.
De ce este necesar acest registru?
Din punctul de vedere al autoritatilor fiscale, registrul este necesar pentru a putea controla mai strict veniturile fiscalizate si pentru a evita situatiile in care companiile sau angajatii justifica diferentele de casa ca fiind bani personali.
Registrul de bani personali a mai fost in legislatie in 2007-2008, fiind introdus prin OUG 47/2007 si abrogat de Legea 264/2008, emisa de Parlament care motiva eliminarea documentului prin invocarea articolului 53 din Constitutia Romaniei referitor la restrangerea unor drepturi si libertati.